چشمه های آب گرم ایسلند

بهترین چشمه های آب گرم ایسلند

چشمه های آب گرم ایسلند یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری این کشور است که دلیل اصلی سفر تعداد زیادی از افراد از سراسر دنیا به این ناکجا آباد است. خاصیت های درمانی، مناظر بی نظیر، آرامش و البته قابلیت شنا در 4 فصل سال اصلی ترین دلایلی است که هر گردشگر در سفر به ایسلند حداقل یکی از چشمه های آب گرم ایسلند را برای شنا انتخاب می کند.

ترکیب آب گرم و سنگ های آتشفشانی در ایسلند
ترکیب آب گرم و سنگ های آتشفشانی در ایسلند

چرا چشمه های آب گرم زیادی در ایسلند وجود دارد؟

چشم انداز سرزمین ایسلند با تضادهای چشمگیری شکل گرفته است. به دلیل موقعیت استراتژیک جزیره آیسلند در مرز بین دو قاره، نقاط گرم و آتشفشانی فراوانی در این منطقه وجود دارد. از طرفی به دلیل قرار گیری در عرض جغرافیایی بالا و نزدیکی به قطب شمال، یخچال های طبیعی زیادی در آن شکل گرفته است. به همین دلیل است که آیسلند سرزمین یخ و آتش نامیده می شود.

ترکیبی از فعالیت های زمین گرمایی، آبشارها، دریاچه ها و چشمه های آب گرم متعدد در این جزیره اصلی ترین نکته ای است که تعداد زیادی گردشگر را به این کشور می آورد تا بدون در نظر گرفتن فصل سال، از جاذبه های گردشگری ایسلند لذت ببرند.

موقعیت جزیره ابسلند که باعث شکل گیری آتشفشان و فعالیت های زمین گرمایی شده
موقعیت جزیره ابسلند که باعث شکل گیری آتشفشان و فعالیت های زمین گرمایی شده

تقریبا نیمی از آب گرم مصرفی در پایتخت ایسلند از آب های زمین گرمایی تامین می شود که مستقیما وارد خانه های مردم می شود. در واقع مردم آیسلند تنها مردمانی هستند که برای رفتن به حمام باید منتظر خنک شدن آب بشوند.

آب های زمین گرمایی منبع تعداد زیادی استخر در سراسر کشور هستند. در این بین فقط 18 استخر آب گرم در شهر ریکیاویک وجود دارد! همه این استخرها آب های آرام و گرمی را در اختیار شما قرار می دهند که برای استراحت بسیار مناسب هستند.

چشمه های آب گرم ایسلند بهترین گزینه برای کسانی است که دنبال سفر ارزان ایسلند هستند. چشمه های آب گرم بر خلاف استخرها به طور طبیعی وجود دارند. البته اکثر آنها در مناطق صعب العبور قرار گرفته اند که برای رسیدن به آنها باید پیاده روی کرد. ولی ارزان و حتی رایگان بودن این چشمه های آب گرم ایسلند به سختی راه میرزد.

چشمه های آب گرم ایسلند در سایزها و شکل های مختلفی وجود دارند. حتی تعریف متفاوتی از آن در بین مردم محلی وجود دارد. فراموش نکنید که برخی چشمه های آب گرم ایسلند گودال های گلی یا آبفشان های جوشان هستند و فقط برای بازدید مناسب هستند. پس موقع رسیدن به چشمه های آب گرم مطمئن بشید دما و شرایط محیطی برای آب تنی مناسب است یا خیر.

در برخی موارد مردم محلی در کنار چشمه های آب گرم استخرهای کوچکی می سازند تا آب را ذخیره و با آب سرد مخلوط کنند و آن را به دمای مناسب برای شنا برسانند.

مناظر منحصر به فردی که چشمه های آب گرم ایسلند را معروف کرده اند
مناظر منحصر به فردی که چشمه های آب گرم ایسلند را معروف کرده اند

مزایای آب تنی در چشمه های آب گرم ایسلند

شاید تعجب کنید که آب تنی در این چشمه های آب گرم در بین مردم ایسلند چقدر پرطرفدار باشد. حتما از خودتان پرسیدید که دلیل این علاقه چیست؟ پاسخ سوال شما بسیار ساده است: آرامش. همان دلیلی که بسیاری از مردم را به سونا و جکوزی علاقه مند می کند. ولی این بار در یک طبیعت بسیار جذاب و منحصر به فرد.

دلیل دیگر استفاده از منابع زمین گرمایی ایسلند این است که گویا مواد معدنی درون این آب ها فواید زیادی برای سلامت بدن دارند. این مواد می توانند به بهبود گردش خون، کمک به اگزما یا تسکین درد مفاصل کمک بکنند.

سیلیس موجود در آب این چشمه های آب گرم به بهبود اگزما و سایر بیماری های پوستی کمک می کند. آب تنی در آن باعث نرم شدن پوست خشن و تسکین خارش آن می شود. با این حال به شدت توصیه می کنیم قبل از سفر به ایسلند و آب تنی در یکی از این چشمه ها در صورت داشتن بیماری حتما با پزشک خود مشورت کنید.

با این حال هیچ تضمینی نیست که شنا در این استخرهای طبیعی دردهای شما را درمان بکند. ولی حداقل این قول را می توان داد که غوطه ور شدن در چنین فضای آرامش بخشی در زیر آسمان می تواند تجربه ای تکرار نشدنی برای شما باشد.

جنبه های درمانی شنا در چشمه های آب گرم ایسلند
جنبه های درمانی شنا در چشمه های آب گرم ایسلند

آیا امکان اقامت در این چشمه های آب گرم وجود دارد؟

بله. با اینکه در سراسر کشور ایسلند امکان آب تنی در چشمه های آب گرم وجود دارد، ولی برخی گزینه های راحت تری را ترجیح می دهند. شما می توانید در تور ایسلند هتل ها و اقامتگاه هایی را انتخاب کنید که در کنار این منابع طبیعی قرار گرفته باشند. در این حالت یک شبانه روز را می توانید در کنار چشمه های آب گرم استراحت کنید.

استراحتگاه زمین گرمایی کراما یکی از اقامتگاه هایی است که بر روی یک چشمه آب گرم احداث شده است. همین طور استراحتگاه کوهستانی کرلینگارفیول یک گزینه دیگر است. جایی که می توانید در سفر زمستانی به ایسلند امیدوار به تماشای شفق قطبی در ایسلند هم باشید.

استراحت و اقامت در کنار چشمه های آب گرم
استراحت و اقامت در کنار چشمه های آب گرم

لاگون ها یا مرداب ها در ایسلند

احتمالا اسم Blue lagoon یا مرداب آبی را شنیده باشید. همین طور احتمال دارد از خودتان پرسیده باشید مرداب یا لاگون در ایسلند به چه معنا است. و اینکه چطور می توان بهترین لاگون های ایسلند را پیدا کرد. لاگون ها مجموعه آب گرمی است که به دلیل شکل باریک زمین، آب گرم از مجموعه اصلی آن جدا شده باشد. این اتفاق توسط یک صخره یا شبه جزیره می تواند رخ بدهد.

مرداب معروف بلو لاگون در شبه جزیره ریکیانس یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری ایسلند است. در سراسر کشور ایسلند چندین مرداب معروف وجود دارد. اسکای لاگون اخیرا افتتاح شده است و بسیاری از گردشگران آن را به بلو لاگون معروف ترجیح می دهند.

در بخش های بعدی محبوب ترین چشمه های آب گرم ایسلند را به شما معرفی می کنیم.

بلو لاگون – Blue lagoon

مرداب آبی یا همان بلو لاگون معروف ترین چشمه های آب گرم ایسلند است. اینجا حتی یک بار توسط نشریه نشنال جئوگرافیک به عنوان یکی از 25 عجایب برتر جهان معرفی شده است.

آب های آبی و شیری رنگ بلو لاگون همیشه دمایی بین 38 تا 39 درجه دارند و در همه فصول سال برای شنا مناسب هستند. آب طبیعی این مرداب شامل مواد غنی مانند سیلیس و انواع جلبگ است. با این حال این مرداب به طور طبیعی ساخته نشده و در واقع نوعی پسماند صنعتی ولی پاک از نیروگاه زمین گرمایی مجاور آن است.

نیروگاه در سال 1979 ساخته شده و در سال 1981 برای اولین بار ایده حمام کردن در آن مطرح و سپس این جاذبه گردشگری احداث شد. از آن تاریخ تاکنون این تالاب گسترش پیدا کرد و هم اکنون دارای چندین رستوران، کافه، بار داخل آب، یک هتل، گیفت شاپ و امکانات ماساژ است. با اینکه این تالاب در حال گسترش است، ولی ظرفیت پذیرش آن محدود است تا آرامش آن از بین نرود. به همین خاطر توصیه می کنیم قبل از سفر به آیسلند بلیط خود را رزرو کنید.

بلو لاگون در شبه جزیره ریکیانس و در فاصله 23 کیلومتری فرودگاه بین المللی کفلاویک و 49 کیلومتری شهر ریکیاویک قرار دارد. به همین خاطر شنا در بلو لاگون به عنوان اولین مقصد در تور ایسلند در نظر گرفته شده است تا سفر شما با جذاب ترین تجربه شروع شود.

چشمه های اب گرم بلو لاگون
چشمه های اب گرم بلو لاگون

اسکای لاگون – Sky lagoon

برخلاف بلو لاگون که برای دهه ها اصلی ترین جاذبه گردشگری ایسلند بوده است، اسکای لاگون اخیرا وارد دنیای گردشگری شده است.

این آب گرم زمین گرمایی در سال 2021 در حومه شهر ریکیاویک افتتاح شده است. فاصله آن از مرکز شهر فقط 15 دقیقه رانندگی است. به همین خاطر بازدید از آن را به کسانی که در پایتخت ایسلند اقامت دارند توصیه می کنیم.

چشمه های آب گرم اسکای لاگون
چشمه های آب گرم اسکای لاگون

ویژگی اصلی اسکای لاگون موقعیت بی نهایت شگفت انگیز آن است. مناظر باورنکردنی خورشید نیمه شب در تابستان و در زمستان شفق قطبی ایسلند را می توانید تجربه کنید.

همانطور که قبلا هم گفتیم لاگون ها توسط عناصر طبیعی از منبع اصلی آب جدا شده اند. در اسکای لاگون محل شنای شما توسط صخره های پوشیده از خزه سنگ احاطه شده است.

چشمه های اب گرم اسکای لاگون
چشمه های اب گرم اسکای لاگون

چشمه های آب گرم هوامیسویک

این چشمه های آب گرم دقیقا چند ماه قبل از نگارش این مقاله در شمال پایتخت ایسلند افتتاح شده است. ایده اصلی و جذاب این چشمه آب گرم ترکیب آن با جذر و مد اقیانوس است.

این مجموعه گردشگری دارای هشت استخر طبیعی آب گرم است که برخی از آنها به اقیانوس نزدیک تر هستند. به همین خاطر در هنگام بالا آمدن آب اقیانوس، بخشی از آن در چشمه ها سرریز می شود. به همین خاطر شما در هوامیسویک ترکیبی از شنا در آب گرم و اقیانوس را تجربه خواهید کرد.

چشمه های اب گرم هوامیسویک
چشمه های اب گرم هوامیسویک

این چشمه آب گرم علیرغم فاصله نه چندان دور از پایتخت، در منطقه ای کاملا بکر قرار گرفته است. تا قبل از این و در زمان جنگ جهانی اینجا پادگانی بود که در زمان اشغال متفقین ساخته شده بود و اکنون به استخر آب گرم تغییر کاربری پیدا کرده است. اگر قصد حمام کردن در طبیعت را داشته باشید، رختکن و دوش های فضای باز استخر این امکان را به شما می دهد که زیر آسمان ایسلند دوش بگیرید.

حمام فضای باز در چشمه های اب گرم هوامیسویک
حمام فضای باز در چشمه های اب گرم هوامیسویک

در چشمه های آب گرم هوامیسویک همین طور امکان پارو سواری یا همان پدل برد در اقیانوس هم وجود دارد. اگر مایل هستید می توانید تخته های پاروسواری را برای چند ساعت اجاره کنید. آلودگی نوری بسیار پایین در زمستان اینجا را به محلی مناسب برای تجربه شفق قطبی در ایسلند کرده است.

در این چشمه آب گرم هم مانند سایر چشمه های آب گرم ایسلند نیاز است تا از چند روز قبل بلیط خود را رزرو کرده باشید.

چشمه های آب گرم میواتن

یکی دیگر از چشمه های آب گرم ایسلند که از نظر بافت و رنگ شباهت زیادی به بلو لاگون دارد. در واقع اگر شما در جنوب ایسلند فرصت آب تنی در بلو لاگون را نداشتید، می توانید در فضایی مشابه در شمال جزیره چنین تجربه ای را داشته باشید.

اگر احساس می کنید بلو لاگون کمی بیش از حد معروف شده است یا به دنبال گزینه ای کم هزینه تر در سفر ارزان به ایسلند هستید، اینجا پیشنهاد خوبی برای شما می تواند باشد.

چشمه های آب گرم میواتن
چشمه های آب گرم میواتن

شاید تنها مشکلی که برای رفتن به این آب گرم باشد، فاصله زیاد آن از پایتخت (حدود 465 کیلومتر) باشد. بنابراین این حمام آب گرم را فقط به کسانی که قصد سفر طولانی تر به مناطق شمالی ایسلند یا دور ایسلند را دارند پیشنهاد میکنیم.

طبیعت زیبا و جذاب محیط اطراف که ترکیبی از گدازه های آتشفشانی و سرزمین های حاصل خیز است شاید بتواند جاذبه اصلی این چشمه آب گرم به حساب بیاید.

طبیعت جذاب در چشمه های آب گرم میواتن
طبیعت جذاب در چشمه های آب گرم میواتن

حمام آب گرم وک

حمام های آب گرم وک چند تفاوت اصلی با سایر مراکز اسپای ایسلند دارد. حوضچه های این حمام در داخل یک دریاچه آب شیرین قرار گرفته است. به همین خاطر محیط آن احساس خالص تری از شنا در طبیعت را به شما می دهد.

شفق قطبی در ایسلند و چشمه های اب گرم وک
شفق قطبی در ایسلند و چشمه های اب گرم وک

در واقع فعالیت های زمین گرمایی در شرق ایسلند چندان رایج نیست. مردم محلی سال ها قبل و در فصل زمستان متوجه شدند بخشی از دریاچه حتی در سردترین ایام هم یخ نمی زند. تا مدت ها از این بخش از دریاچه برای شستن لباس ها در زمستان سرد استفاده می شد. تا اینکه در سال 2019 حمام وک برای استفاده گردشگری با طراحی یکپارچه با طبیعت افتتاح شد.

این مرکز اسپا دارای دو استخر شناور، یک استخر داخلی، یک اتاق بخار، بار در آب و رستوران کوچک است. علاوه بر این مهمان ها می توانند از آب گرم به داخل آب دریاچه بپرند. این دریاچه تنها منبع آب اشامیدنی در شرق ایسلند است. دمای آن به 75 درجه می رسد. از آب بسیار تمیز و زلال آن برای دم کردن چای های ارگانیک و محلی استفاده می شود.

منظره ای از چشمه های آب گرم میواتن
منظره ای از چشمه های آب گرم میواتن

فارست لاگون

فارست لاگون در سال 2022 افتتاح شد. جدید ترین نسخه از مجموعه چشمه های آب گرم ایسلند. این حمام های روباز که در شمال ایسلند واقع شده است، توسط جنگل های وادلاسکگور محاط شده است.

علاوه بر محیط جنگلی اطراف، عناصر چوبی در طراحی ساختمان آن گنجانده شده است. شرکت طراح این مجموعه همان طراح چشمه آب گرم بلو لاگون است. پس می توانید انتظار خدمات مشابهی را داشته باشید.

نیمه شب تابستانی ایسلند در فارست لاگون
نیمه شب تابستانی ایسلند در فارست لاگون

فارست لاگون این مزیت را دارد که ساعات کاری طولانی دارد. از ساعت 10 صبح تا نیمه شب. بنابراین می توانید یک روز طولانی برای پیاده روی یا اسکی در منطقه داشته باشید و در نهایت خستگی خود را در فارست لاگون در کنید.

حمام های دریایی GeoSea

حمام های دریایی GeoSea برخلاف سایر چشمه های آب گرم ایسلند از آب دریا تشکیل شده است.

اینجا یکی از جدیدترین جاذبه های گردشگری ایسلند است که در شهر هوساویک تاسیس شده است. این شهر در بین گردشگران به عنوان پایتخت تماشای نهنگ در اروپا شناخته می شود.

همانطوری که از اسم این مجموعه مشخص است، آب گرم منحصر به فردی دارد. برخلاف سایر چشمه های آب گرم ایسلند که منشا چشمه های آب گرم دارند، آب اقیانوس توسط فعالیت های زمین گرمایی گرم می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.

ورودی چشمه آب گرم در GeoSea در ایسلند
ورودی چشمه آب گرم در GeoSea در ایسلند

در حمام های دریایی GeoSea شما منظره ای باورنکردنی از خلیج زیبای اسکیالفاندی و اقیانوس درخشان و بی انتها را می بینید. منظره ای که به نظر شخصی من زیباترین منظره در بین همه چشمه های آب گرم ایسلند است.

GeoSea Sea Baths
GeoSea Sea Baths

امیدوارم تا این قسمت از مقاله اطلاعات مفیدی درباره جاذبه های گردشگری ایسلند به دست آورده باشید. در مقاله های بعدی 5 آب گرم رایگان ایسلند و همینطور 5 آب گرم ایسلند که شنا کردن در آنها ممنوع است را به شما معرفی می کنیم.

تورها و مطالب مرتبط

سوالات متداول

شما گزینه های متنوعی از چشمه های رایگان تا چشمه های لوکس 100 یورویی پیش رو دارید.
به دلیل محدودیت ظرفیت قبل از سفر باید بلیط بلو لاگون را رزرو کنید.
خیر. دمای بسیار بالا و مالکیت شخصی بعضی چشمه ها امکان شنا کردن در آنها را از شما می گیرد.
لاگون ها استخرهای آب گرم هستند که از منبع اصلی جدا شده اند و قابلیت شنا کردن دارند.
بله. در تور ایسلند حداقل در یک چشمه آب گرم شنا می کنیم. این تعداد بنا به تمایل همسفرها قابل افزایش است.
منصور عبدلی
منصور عبدلی
شهرساز، جهانگرد و پژوهشگر شهری هستم. شهرهای زیادی در دنیا هستند که بسیار مشتاق به دیدن و روایت کردن داستان هاشون هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *