موسیقی روسی

موسیقی روسی و پیشنهاداتی برای سفر به روسیه

موسیقی روسی بخش جداناپذیر از فرهنگ این سرزمین هست. مردم روسیه همیشه در مقابل غرب موضع سرسختانه ای داشتند و دارند. به این سادگی اجازه نمی دادند در هیچ زمینه ای تحت تاثیر غرب قرار بگیرند. این سرسختی به خوبی در موسیقی روسیه هم دیده می شود. به همین خاطر گوش دادن به موسیقی روسی در سفر به روسیه به شدت باعث غنی شدن و پربارتر شدن تجربه شما خواهد شد. از طرفی به احتمال زیاد شگفت زده خواهید شد، وقتی که بفهمید خیلی از موسیقی هایی که در فیلم های هالیوودی شنیده اید ریشه ای روسی داشته اند.

در این مقاله تعدادی از موسیقی های معروف روسی را به شما معرفی می کنم. با حفظ احترام و ارادت نسبت به موسیقی 6 و 8 ایرانی، این آهنگ ها حتما برای سفر به روسیه مناسب تر هستند. هر کدام از این آهنگ‌ها دارای پس‌زمینه جالبی هستند، از «کالینکا» تا «ترولولو» و تأثیری خارج از اتحاد جماهیر شوروی داشتند. به این لیست گوش کنید و اگر پیشنهادی دارید حتما با ما به اشتراک بگذارید.

کالینکا مشهورترین موسیقی روسی – Kalinka

این ترانه تقریبا به نمادی از روسیه تبدیل شده است. زمانی در اکثر فیلم ها وقتی داستان به سمت روسیه تغییر پیدا می کرد، یا یک شخصیت روسی وارد می شد از این موسیقی استفاده می شد. روشی کاملا کلاسیک. درست مانند اینکه وقتی قرار هست در فیلمی داستان در فرانسه روایت شود، تصویری از برج ایفل نمایش داده می شد.

آهنگ کالینکا بیش از 160 سال پیش توسط آهنگسار فولکلور روسیه، ایوان لاریونوف ساخته و اجرا شد.

کازاچوک – Kazachok

مانند کالینکا،آهنگ کازاچوک (قزاق کوچک) هم مانند کالینکا قابلیت تبدیل شدن به نماد روسیه را داشت. در واقع بهترین موسیقی متن برای نمایش دادن هر چیزی که مربوط به روسیه هست. از خرس و کلاه خز گرفته تا ودکا.

این آهنگ، با ریتم ساده اش، اولین بار توسط خواننده بلغاری بوریس روباشین پس از فرار او به غرب ساخته شد. این آهنگ به قدری معروف شد که خیلی زود بک رقص ویژه برایش طراحی و اجرا شد. علیرغم ریشه بلغاری این موسیقی، در بین مردم به عنوان یک موسیقی روسی متاثر از فرهنگ قزاق ها شناخته می شود.

در امتداد جاده طولانی – Dorogoi Dlinnoyu

Dorogoi Dlinnoyu (یا در امتداد جاده طولانی) اولین بار بیش از 100 سال پیش توسط بوریس فومین در دهه 1920 در روسیه ساخته شد. اما احتمالا شما هم جزو کسانی هستید که در اواخر دهه 1960 با نسخه غربی این آهنگ آشنا شدید. ماری هاپکین با تهیه کنندگی پل مک کارتنی اجرای جدیدی از این آهنگ داشتند که باعث محبوبیت آن در سراسر دنیا شدند. این آهنگ حتی به رتبه اول بریتانیا هم رسید. ولی . اما در اواخر دهه 1960 در غرب با عنوان آن روزها مشهور شد. این آهنگ توسط مری هاپکین و تهیه کنندگی پل مک کارتنی اجرا شد، این آهنگ به رتبه یک در بریتانیا رسید. با این حال، به نظر می رسد منشا روسی این آهنگ هم در امتداد جاده های طولانی گم شد.

شب های مسکو

این یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین موسیقی های روسیه در خارج از کشور است. در ابتدا به آن شب های لنینگراد گفته می شد. ولی بعد از استفاده در یک فیلم مستند به نام شب های مسکو شناخته شد.

آهنگ در ابتدا محبوبیت خاصی نداشت. ولی ناگهان و حتی بر خلاف انتظار نویسندگان این آهنگ، اتحاد جماهیر شوروی تبلیغ گسترده ای بر روی آن کرد. اوج محبوبیت این آهنگ زمانی رسید که پیانیست جوان آمریکایی، ون کلیبرن (برنده اولین مسابقه بین المللی پیانو چایکوفسکی در مسکو 1955) این آهنگ را نواخت. این موسیقی به زودی تبدیل به نماد گرم شدن روابط سیاسی روسیه و آمریکا در آن زمان شد.

کاتیوشا – موسیقی روسی عاشقانه یا جنگی؟

ترانه عاشقانه کاتیوشا (تلفظ خودمانی کاترین) در سال 1938 نوشته شد. اما جنگ جهانی دوم خونبار باعث محبوبیت این ترانه شد، داستان درباره دختری جوان است که معشوقش برای شرکت در جنگ به ارتش می پیوندد و از او دور می شد.  کاتیوشا به قدری محبوب می شود که نام آن را بر روی یکی از موشک های معروف روسی می گذارند. خیلی ها معتقدند این ترانه عاشقانه و این موشک مرگبار هر دو به یک اندازه در موفقیت روسیه در جنگ جهانی دوم تاثیرگذار بودند.

All the Things She Said

این آهنگ  توسط گروه روسی t.A.T.u. در سال 2002 منتشر شد و شاید بیشتر به خاطر موزیک ویدیوی جنجالی (البته با معیارهای زمان خودش) شناخته شد. در این ویودئو دو خواننده اصیلی گروه که دو دختر جوان هستند با لباس مدرسه زیر باران مشغول بوسیدن هم هستند. شاید باور نکنید ولی این اتفاق با استانداردهای آن زمان بسیار هنجارشکنانه به حساب می آمد. همین موضوع باعث شد علیرغم موسیقی نه چندان با کیفیت، در دنیای رسانه به خوبی شناخته شوند. حتی برای سال ها نمادی از موسیقی پاپ روسیه باشند. این آهنگ در بسیاری از کشورها به رتبه یک رسید و تنها آهنگ روسی است که در بین 100 آهنگ داغ بیلبورد ایالات متحده به 20 آهنگ برتر تبدیل شده است.

ترولولو – Trololo

Trololo آهنگی نسبتا قدیمی هست که در سال 1976 توسد ادوارد خیل خوانده شد. این آهنگ برای سالها گمنام بود و فقط افرادی در روسیه آن را می شناختند. ولی در سال 2009 به لطف یوتیوب این آهنگ و ویدئوی بسیار ساده آن همه گیر شد. به طوری که شکوفایی اصلی آن 30 سال بعد از اجرای اصلی به وجود آمد.

تورها و مطالب مرتبط

سوالات متداول

منصور عبدلی
منصور عبدلی
شهرساز، جهانگرد و پژوهشگر شهری هستم. شهرهای زیادی در دنیا هستند که بسیار مشتاق به دیدن و روایت کردن داستان هاشون هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *