پروپاگاندای روسیه و معروف ترین پوستر های شوروی

پروپاگاندای روسیه و معروف ترین پوسترهای تبلیغاتی اتحاد جماهیر شوروی

پروپاگاندای روسیه تقریبا در تمام ابعاد سیاسی و اجتماعی اتحاد جماهیر شوروی دیده می شد. از جنگ داخلی گرفته تا پرواز فضایی گاگارین به فضا. بلشویک ها به خوبی از پوسترها و شعارهای روشن و واضح به عنوان ابزار تحریک مردم استفاده کردند. این تصاویر برای هر کسی که در اتحاد جماهیر شوروی بزرگ شده است به خوبی شناخته شده است.
از همان اوایل دوران شوروی، مقامات اهمیت تبلیغات را درک کردند. و پوسترهایی که مردم را برای چیزی تحریک می کردند بسیار محبوب بودند. بهترین هنرمندان در خلق آنها نقش داشتند و حتی امروزه نیز بسیار شناخته شده هستند و بسیاری از آنها به میم تبدیل شده اند.

در این مقاله به معرفی 10 پوستر معروف که نشان دهنده پروپاگاندای روسیه در زمان اتحاد جماهیر شوروی است می پردازیم.

برای داشتن بیشتر، باید بیشتر تولید کنید. برای تولید بیشتر، باید بیشتر بدانید. (1920)

پروپاگاندای روسیه و تبلیغات سوادآموزی
پروپاگاندای روسیه و تبلیغات سوادآموزی

یکی از مهم ترین اهداف بلشویک ها غلبه بر بی سوادی بود. آنها حتی افراد بالغ را مجبور کردند که به مدارس بروند، خواندن و نوشتن بیاموزند و مشاغل جدیدی پیدا کنند که توسعه کشور را فراهم کند. پوستر بالا کتاب را در کنار نماد شوروی یعنی داس و چکش قرار می دهد. این یک فراخوان آشکار برای مطالعه دهقانان است.

«آیا شما داوطلب شده اید؟» (1920)

آیا شما داوطلب شده اید
آیا شما داوطلب شده اید

این مشهورترین پوستر جنگ داخلی در نظر گرفته می شود که دعوت به پیوستن به صفوف ارتش سرخ می کند. این تصویر توسط دیمیتری مور، با استفاده از یک پوستر بریتانیایی مربوط به جنگ جهانی اول به عنوان الگو انجام شده است.

«مبارزه با دین. مبارزه برای سوسیالیسم!!!» (1930)

مبارزه با دین مبارزه برای سوسیالیسم
مبارزه با دین مبارزه برای سوسیالیسم

اتحاد جماهیر شوروی فعالانه با دین مبارزه می کرد و یک مجله کامل برای پوسترهای ضد مذهبی به نام «بزبوژنیک» («بی خدا») وجود داشت. این پوستر توسط میخائیل رابینوویچ به تصویر کشیده شده است و نشان می دهد که چگونه پرولتاریا به سمت بالا می روند تا با ماشین نورد روحانیان را زیر پا بگذارند.

«چگونه به جبهه جنگ کمک کردی؟» (1941)

چگونه به جبهه جنگ کمک کردی
چگونه به جبهه جنگ کمک کردی

دیمیتری مور بیست و یک سال پس از پوستر حماسی «آیا داوطلب شدی؟» پوستر دیگری را به تصویر کشید که یادآور آن بود.

«سرزمین مادری صدا می‌زند» (1941)

سرزمین مادری صدا می_زند
سرزمین مادری صدا می_زند

یکی از معروف ترین پوسترهای جنگ جهانی دوم برای مردم شوروی. این اثر توسط ایراکلی تویدزه ساخته شده است و زنی میانسال را به تصویر می کشد که سوگند نظامی را به مادران سرباز یادآوری می کند. او دست چپش را بالا آورده است، انگار سرنیزه هایی را که پشت سرش دیده می شود صدا می کند.

«چت نکن!» (1941)

پوستر صحبت ممنوع
پوستر صحبت ممنوع

پوستر دوران جنگ که توسط هنرمندان نینا واتولینا و نیکولای دنیسوف به تصویر کشیده شده است. شعر کوچکی در گوشه بالا سمت راست، شعر سامویل مارشاک را نقل می‌کند: «آگاه باش، این روزها، دیوارها گوش می‌دهند. این مرز باریکی است بین پچ پچ و شایعه… و خیانت.»

«شکوه ارتش سرخ!» (1946)

پوستر شوروی به مناسبت فتح آلمان
پوستر شوروی به مناسبت فتح آلمان

هنگامی که سربازان شوروی سرانجام نازی ها را شکست دادند و پرچم پیروزی را بر فراز رایشتاگ برلین به اهتزاز درآوردند، زمان جشن فرا رسیده بود. پوستر بالا توسط لئونید گولوانوف، طراحی شده. جایی که پوستر قبلی خود با عنوان «ما به برلین خواهیم رسید» در پشت سرباز قرار گرفته است و نوشته «ما آن را انجام دادیم!» به آن اضافه شده است. عنوان فرعی که در آن نوشته شده است: “ارتش سرخ – شکوه!”

«نه» (1954)

نه من ودکا نمی نوشم
نه من ودکا نمی نوشم

در همین حال، پوسترهای پس از جنگ، مسائلی را در زندگی مسالمت آمیز شوروی مطرح کردند. و یکی از آنها اعتیاد به الکل بود. مقامات شوروی برای مبارزه با این شیوع تلاش می کردند و شروع به ایجاد همه آثار هنری ممکن برای ترویج یک سبک زندگی هوشیار کردند. در پوستر فوق که توسط ویکتور گوورکوف به تصویر کشیده شده است، مردی از نوشیدن یک شات ودکا خودداری می کند.

«ذهن سالم به بدن سالم نیاز دارد»

ذهن سالم به بدن سالم نیاز دارد
ذهن سالم به بدن سالم نیاز دارد

تبلیغ سبک زندگی سالم یکی از محبوب ترین موضوعات پوسترهای شوروی بود. زیرا کشور شوروی به افراد قوی نیاز داشت که بتوانند به درستی برای منافع عمومی کار کنند. پوستر بالا یک شعار محبوب شوروی را نقل می کند که توسط کلیمنت وروشیلوف گفته شده بود که نوعی برگرفته از همان شعار در لاتین بود: “Mens sana in corpore sano”.

«هیچ خدایی وجود ندارد» (1975)

هیچ خدایی وجود ندارد
هیچ خدایی وجود ندارد

موج دیگری از سیاست ضد مذهبی در دهه 1960 آغاز شد. یکی از معروف ترین پوسترها یوری گاگارین را در حال پرواز در فضا نشان می دهد و می گوید: “خدا وجود ندارد”. این فیلم توسط ولادیمیر منشیکوف به تصویر کشیده شده است و بر اساس قصیده معروف “گاگارین پرواز کرد و هرگز خدا را ندید” است.

تورها و مطالب مرتبط

سوالات متداول

پروپاگاندا تبلیغات سیاسی حکومت ها است که به هدف تحت تاثیر قرار دادن توده مردم و همراه کردن آنها با سیاست های خود انجام می دهند.
مواردی چون تشویق سواد آموزی، همراهی با حکومت در جنگ و همین طور دین گریزی اصلی ترین محورهای پروپاگاندای روسیه در زمان اتحاد جماهیر شوروی بود.
انواع رسانه ها از جمله موسیقی، فیلم و از همه مهم تر پوسترهای تبلیغاتی.
منصور عبدلی
منصور عبدلی
شهرساز، جهانگرد و پژوهشگر شهری هستم. شهرهای زیادی در دنیا هستند که بسیار مشتاق به دیدن و روایت کردن داستان هاشون هستم.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *