حقایقی درباره سنت پترزبورگ

حقایق عجیب سنت پترزبورگ – 10 فکت جالب درباره لنینگراد

سنت پترزبورگ دوست داشتنی من مثل سایر شهرهای روسیه نیست. این شهر ابهتی داره که یادآور شکوه دوران امپراتوری روسیه است. شهری که برای مدت ها پایتخت بوده ولی الان جاش رو به مسکو داده. با این حال خیلی سخت هست که تو چند قرن اخیر یک فرد روس سرشناس پیدا بکنیم که داستان زندگیش ربطی به این شهر زیبا نداشته باشه. حتما خیلی از شما درباره سنت پترزبورگ اطلاعات داشته باشید. مثلا اینکه بدونید این شهر شمالی ترین کلانشهر (بیش از یک میلیون نفر جمعیت) دنیا هست. یا هفتمین شهر پر جمعیت اروپا. با این حال اگر حوصله دارید این مقاله رو تا انتها بخونید. احتمالا بخشی از اون میتونه شما رو شگفت زده بکنه.

معماری منحصر به فرد سنت پترزبورگ

مرتفع ترین کلیسای جامع روسیه

کلیسای جامع پیتر و پل مرتفع ترین کلیسای جامع روسیه است. ارتفاع برج ناقوس آن 122.5 متر است. نکته جالب اینکه از سال 1733 تا 2012، یعنی کمتر از 10 سال پیش، این کلیسا مرتفع ترین ساختمان سنت پترزبورگ روسیه بوده. همین طور کلیسای جامع سنت پترزبورگ تا سال 1952 و قبل از احداث 7 ساختمان معروف مسکو توسط استالین، به مدت بیش از 2 قرن بلندترین ساختمان در روسیه بود.

دورنمای کلیسای جامع سنت پترزبورگ
دورنمای کلیسای جامع سنت پترزبورگ

خیابان نوسکی، گرم و دوست داشتنی

استفاده از صفت گرم برای خیابان نوسکی سنت پترزبورگ بیشترین ایهام رو به همراه داره. شاید برداشت اکثر شما به سرزنده و جذاب بودن این خیابان برگرده. ولی باید بدونید این خیابان به دلیل تراکم بالای ساختمان، خودرو و حضور انسان همیشه از بقیه مناطق شهر گرمتر هست. طوری که اختلاف دمای خیابان نوسکی با حومه سنت پترزبورگ در تابستان حدود 3 درجه و در زمستان بیش از 10 درجه هست. شاید اگر بدونید روزانه حدود 2 میلیون نفر در این خیابان تردد می کنند، این گرمای زمستانی در ذهنتون توجیه پذیرتر باشه.

خیابان نوسکی گرم و دوست داشتنی
خیابان نوسکی گرم و دوست داشتنی

میراث بینظیر موزه هرمیتاژ

مجموعه موزه هرمیتاژ حدود 3 میلیون اثر با ارزش رو در 350 اتاق و پنج ساختمان مختلف جا داده. فعلا درباره کیفیت این آثار هیچ چیزی نمی خوام بگم. فقط درباره تعداد و کمیتشون باید بدونید که اگر بخواهید برای هر اثر فقط یک دقیقه وقت بگذارید، باید 8 سال از عمرتون رو برای بازدید از این موزه اختصاص بدید. در ضمن برای این کار باید حدود 20 کیلومتر پیاده روی کنید.

نمای کاخ زمستانی و موزه هرمیتاژ
نمای کاخ زمستانی و موزه هرمیتاژ

قلعه میخایلوسکی

حتما درباره معماری سنت پترزبورگ و تنوع سبک های مختلف معماری در این شهر شنیده اید. برای پی بردن به این تنوع بهترین کار تماشای قلعه شگفت انگیز میخایلوسکی هست. قلعه ای با پلان مربع که نمای هر جهت اون متفاوت از بقیه و به پیروی سبک معماری بلوک های ساختمانی همون سمت هست. این تنوع و در عین حال هماهنگی در نما، جذابیت خاصی به این قلعه تاریخی داده.

عمارت میخایلوسکی
عمارت میخایلوسکی

سنت پترزبورگ و همزیستی با رودخانه نوا

342 پل در شهر سنت پترزبورگ

روزی که پتر کبیر بنیان شهر جدید سنت پترزبورگ رو گذاشت، قصد داشت شهری شبیه به ونیز رو بسازه. درباره ونیز و کانال های اون حتما میدونید. شهری که در واقع سیستم حمل و نقل عمومی اش به جای خیابان‌های روی خشکی، بر اساس قایق های داخل کانال طراحی شده. پتر هم چنین چشم اندازی برای شهر سنت پترزبورگ در نظر گرفته بود. ولی بعد از مرگ پتر، داستان کمی تغییر کرد. وارثین او چندان بلندپروازی های پتر رو به ارث نبرده بودند. شاید هم واقع بین بودند که کانال های یخ زده فضای مناسبی برای قایق سواری در زمستان های سرد سنت پترزبورگ نیست. در نتیجه شروع به ساختن پل های فراوان در این شهر کردن. امروزه جزیره های سنت پترزبورگ با 342 پل به هم متصل شدن. کانال های شهر هم تا به امروز پابرجا هستن. ولی به غیر از معدود قایق های تفریحی و کشتی های نظامی استفاده چشمگیری در حمل و نقل عمومی شهر ندارن. 10 درصد از کل مساحت سنت پترزبورگ رو کانال های آب پوشش میدن. در واقع این شهر شامل 42 جزیره هست که توسط همین کانال ها محاصره شدن. اگه می خواهید این پل ها رو یک جا ببینید، برید روی پل ترویتسکی. از اونجا میتونید 7 تا از پل های سنت پترزبورگ رو ببینید. یا پل کاشین روی کانال گریبایدوف. از اونجا 9 پل مرکزی سنت پترزبورگ دیده میشه.

سیستم منحصر به فرد رودخانه نوا

طول رودخانه نوا تنها 74 کیلومتر است، که چندان هم طولانی به نظر نمیرسه. اما با وجود این، محدوده ای که رودخانه نوا تحت پوشش قرار میده، کمی کمتر از مساحت کشور ایتالیای امروزی هست. دلتای نوا شامل دریاچه های لادوگا، اونگا، سایما، ایلمن و همچنین رودخانه های سویر، ولخوف و ووکسا است. در جهان فقط یک سیستم آبی مشابه ولگا میشه پیدا کرد و اون هم در دریاچه های بزرگ در آمریکای شمالی. درباره حجم آب رودخانه اصلی سنت پترزبورگ یعنی نوا بهتره بدونید این رودخانه حجم آبی بیشتر از مجموع دون و دنیپر آب داره.

سنت پترزبورگ شهری درهم تنیده با رودخانه نوا
سنت پترزبورگ شهری درهم تنیده با رودخانه نوا

“پل آبی سنت پترزبورگ” – یکی از عریض ترین پل های جهان

پل “آبی” سنت پترزبورگ، بر روی رودخانه مویکا ساخته شده. این پل عریض ترین پل شهر و یکی از عریض ترین پل های جهان است. عرض این 97.3 متر هست که تقریبا با عرض میدان و ساختمان سنت ایزاک برابری میکنه. نکته جالب اینکه بخش بزرگی از عرض این پل الان به عنوان پارکینگ عمومی استفاده میشه.

پل آبی سنت پترزبورگ
پل آبی سنت پترزبورگ

 سنت پترزبورگ، شهری پرطرفدار در روسیه یا امریکا؟

شاید براتون عجیب باشه، ولی واقعیتی شگفت انگیز درباره سنت پترزبورگ در امریکا و جود داره. در ایالات متحده آمریکا 15 شهر با نام پترزبورگ وجود دارد. عکسی هم که میبینید مربوط به بزرگترین پتبرزبورگ امریکا در ایالت فلوریدا هست.

سنت پترزبورگ فیلادلفیا
سنت پترزبورگ فیلادلفیا

ستونی بدون هیچ پشتیبان

ستون الکساندر در مقابل عمارت زمستانی سنت پترزبورگ 47.5 متر ارتفاع و حدود 700 تن وزن داره. همراه یک فرشته با صلیب تاج گذاری شده است. این ستون بزرگ و یک پارچه به هیچ جایی وصل نشده و فقط توسط وزن خودش و جاذبه زمین جای خودش قرار گرفته. نکته ای که برای شهروندان اولیه سنت پترزبورگ اصلا قابل قبول نبوده. گویا در سال های اول احداث این ستون، کسی جرات قدم زدن در میدان رو نداشت و مردم هر لحظه انتظار افتادن اون رو داشتن. تا اینکه به چشم خودشون دیدن که آگوست دو مونتفران، معمار فرانسوی این ستون هر روز با خیال راحت در کنار اون قدم میزنه. این طور بود که ترس مردم از بین رفت و امروز صدها توریست رو میبینیم که کنار این میدان مشغول گرفتن عکس یادگاری هستن.

ستون الکساندر در سنت پترزبورگ
ستون الکساندر در سنت پترزبورگ

عمیق ترین متروی جهان (که الان دیگه در سنت پترزبورگ نیست)

عمیق ترین متروی جهان تا چند سال پیش در سنت پترزبورگ قرار گرفته بود. الان متروی کیو و پیونگ یانگ عمق جایگاه سنت پترزبورگ رو در این لیست گرفتن. با این حال ایستگاه مترو آدمیرالتیسکایا که در نزدیکی عمارت زمستانی سنت پترزبورگ قرار گرفته هنوز هم جذابیت های خودش رو داره. در مقاله های قبلی گفته بودم که شهر سنت پترزبورگ به طور کلی روی زمین های باتلاقی ساخته شده بود. پس برای ساخت مترو در این شهر لازم بود تا به قدری پاین برن که این گل و لای تموم بشه و به زیر بستر سنگی برسن. به همین خاطر این ایستگاه حدود 80 متر پایین تر از سطح خیابان نوسکی قرار گرفته.

متروی آدمیرالتیسکایا در سنت پترزبورگ
متروی آدمیرالتیسکایا در سنت پترزبورگ

این ها چند نمونه از نکات جالبی بود که درباره شهر سنت پترزبورگ براتون نوشتم. اگه در برنامه بعدی تور روسیه شرکت کردید، با هم در خیابان های سنت پترزبورگ قدم میزنیم. اون موقع فرصت کافی داریم که در مقابل هر کدوم از ساختمان های این شهر براتون داستان هایی روایت بکنم.

تورها و مطالب مرتبط

سوالات متداول

سنت پترزبورگ تقریبا 300 سال عمر دارد که نسبت به بقیه شهرهای روسیه جدیدتر است.
بله. به مانند سایر شهرهای روسیه شما نیازمند ویزای توریستی روسیه هستید.
زمستان بهترین زمان برای دیدن شهر و موزه های سنت پترزبورگ بدون حضور سیل جمعیت توریست ها هست.
به دلیل تمایلات شخصی پتر کبیر و استفاده از معمارهای غربی، سنت پترزبورگ بسیار شبیه به شهرهای اروپایی هست تا شهرهای روسیه
موزه هرمیتاژ و موزه میخایلوسکی از معروف ترین گنجینه های اثار هنری روسیه و جهان هستند.
منصور عبدلی
منصور عبدلی
شهرساز، جهانگرد و پژوهشگر شهری هستم. شهرهای زیادی در دنیا هستند که بسیار مشتاق به دیدن و روایت کردن داستان هاشون هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *