بهترین زمان تماشای شفق قطبی

بهترین زمان تماشای شفق قطبی

بهترین زمان تماشای شفق قطبی

شفق قطبی و تماشای اون آرزوی خیلی از کسانی هست که الان مشغول خوندن این مقاله هستن. طبیعتا رسیدن به هر آرزویی سختی های خودش رو داره. منتها اگه این آرزو مربوط به سفر باشه، با پاسپورت ایرانی باشه، با نرخ سرسام آور دلار باشه، سختی هاش خیلی خیلی بیشتر میشه. متاسفانه من مشکل پاسپورت ایرانی و نرخ دلار رو نمی تونم برای کسی حل بکنم. ولی اگه شما خودتون تونستید از پس این موارد بر بیاید و رسیدید به سوال اصلی که: «بهترین زمان تماشای شفق قطبی کی هست؟» باید بگم خوب جایی اومدید. من قراره تو این مقاله خیلی مفید و مختصر و با استناد به یک سری داده های آماری بهترین زمان تماشای شفق قطبی رو بهتون بگم.

البته این رو به طور پیش فرض در نظر بگیریم که همتون در پاسخ به سوال: بهترین مکان تماشای شفق قطبی به شهر مورمانسک روسیه رسیده باشید. به همین خاطر تمام توضیحات این مقاله برای شهر مورمانسک بهترین مقصد برای تماشای شفق قطبی داده شده.

پیش بینی زمان شفق قطبی

اگه در این باره کمی جستجو کنید متوجه میشید یک پیش بینی استاندارد 27 روزه از احتمال وقوع شفق قطبی در دسترس هست. از سایت ها و اپلیکیشن های مختلف میتونید به این پیش بینی برسید. با این حال من یک مورد از پیش بینی های شفق قطبی رو برای شما میگذارم.

منتها بنا به دلایلی این پیش بینی حداقل برای ما ایرانی ها چندان قابل استناد نیست. اون هم به این دلیل که فرایند صدور ویزا و هماهنگی های سفر به قدری زمان بر هست که باید برنامه ریزی سفر رو قبل از مشخص شدن پیش بینی دقیق انجام داد. به احتمال زیاد شما زمانی بلیط پرواز مورمانسک رو تهیه می کنید که هنوز هیچ پیش بینی دقیقی درباره احتمال شفق قطبی تو اون تاریخ وجود نداره. پس یا شانس و اقبال. گرچه بر اساس تجربه همین پیش بینی ها حتی چند روز قبل هم تغییر اساسی می کنن.

پس اگه به عنوان یک ایرانی قصد سفر به مورمانسک و تماشای شفق قطبی رو دارید، چندان دل به این پیشبینی ها خوش نکنید.

چه ماهی برای شفق قطبی مناسب هست؟

چندان ناامید نشید. چون برعکس، جواب این سوال رو خیلی دقیق میشه داد. شما برای پیدا کردن بهترین زمان تماشای شفق قطبی چند فاکتور رو باید در نظر گرفت:

  • طول مدت تاریکی در شبانه روز
  • احتمال بارندگی (هوای ابری)

احتمالا باید این نکته رو بدونید که شفق قطبی در تمام سال رخ میده. اون هم با احتمال و شدت تقریبا یکسان. منتها نکته اصلی این هست که ما شرایط دیدنش رو داشته باشیم. منطقی هست که شفق قطبی تو روز و مقابل تابش شدید خورشید قابل دیدن نیست. همین طور تو هوای ابری و بارندگی هم احتمال دیدن شفق قطبی بسیار پایین هست. با دونستن این نکته به اهمیت فاکتورهای بالا پی بردید. پس بریم درباره هر کدوم مفصل صحبت کنیم.

تاریک ترین ماه های سال در مورمانسک

همه ما میدونیم که طولانی ترین شب (در نیمه شمالی کره زمین) شب یلدا هست. همین طور طولانی ترین روز هم آخرین روز بهار. زمانی که جشن شب های سفید در سنت پترزبورگ بزگراز میشه. در بقیه روزهای سال هم شب و روز هرکدوم سهم مشخصی از 24 ساعت رو به خودشون اختصاص دادن. اگه به نمودار زیر نگاه کنیم متوجه وضعیت شبانه روز در طول سال میشیم.

نمودار ساعات شب و روز در طول سال
نمودار ساعات شب و روز در طول سال

تو این نمودار محور طولی (X) روزها و ماه های سال هست. محور عرضی (Y) هم 24 ساعت شبانه روز. میبینید که دو ماه تابستان کلا هوا روشن هست و هیچ خبری از تاریکی شب نیست. نظرتون چیه که تو تابستان برای تماشای شفق قطبی به مورمانسک بریم؟ 😛 برعکس تو زمستان طولانی ترین شب ها رو داریم. برعکس تو 21 دسامبر که همون شب یلدا میشه حدود 14 ساعت تاریکی مطلق داریم. بقیه ساعات روز هم گرگ و میش هست و خبری از روز به معنای واقعی کلمه نیست.

با این تفاسیر میشه روزهای نسبتا تاریک مورمانسک رو به دست آورد. تو این نمودار این روزها با مستطیل قرمز مشخص شده. بازه زمانی نسبتا طولانی از نیمه اکتبر گرفته تا اوایل مارچ. این بازه طولانی رو تو ذهنتون نگه دارید تا تو قسمت بعدی اون رو محدودتر و مشخص تر کنیم.

صاف ترین آسمان مورمانسک

قبلا هم بهتون گفتم که یک شرط مهم دیگه برای پیدا کردن بهترین زمان تماشای شفق قطبی زمانی هست که با آسمان صاف روبرو هستیم. براساس آمارهای هواشناسی مورمانسک که در اختیار داشتم، دونستن میانگین تعداد روزهای بارانی شهر میتونه مفید باشه. در واقع هر ماهی که کمترین میزان بارندگی رو داشته باشه میتونه زمان مناسبی برای تماشای شفق قطبی باشه. اطلاعات 12 ماه سال رو تو نمودار زیر میتونید ببیند.

نمودار تعداد روزهای بارندگی در ماه
نمودار تعداد روزهای بارندگی در ماه

همون طوری که تو نمودار دیدید ماه فوریه کمترین میزان بازندگی و درنتیجه بهترین زمان تماشای شفق قطبی در مورمانسک هست. یادتون باشه که تو بخش قبلی هم دیدیم که این ماه تقریبا جزو تاریک ترین ماه های سال در مورمانسک بود. پس اگه ماه فوریه یا همون بهمن ماه رو برای سفر به مورمانسک انتخاب کردید، مطمئن باشید تا جایی که می تونستید شانس تماشای شفق قطبی رو بالا بردید. بقیه موارد رو بذارید به عهده فعالیت های خورشیدی و البته لیدرهای کاربلد شما تو روسیه.

 

 

تورها و مطالب مرتبط

سوالات متداول

دنبال طولانی ترین شب ها و کم باران ترین فصل سال باشید.
با بررسی های که کردیم ماه فوریه یا همون بهمن بهترین زمان تماشای شفق قطبی هست.
به طور ۱۰۰درصد نه. ولی با روش های میتونید شانستون رو بیشتر کنید.
با پاسپورت ایرانی بهترین و ارزون ترین گزینه مورمانسک روسیه هست.
از نظر من جذاب ترین محل برای تماشای شفق قطبی ایسلند هست
منصور عبدلی
منصور عبدلی
شهرساز، جهانگرد و پژوهشگر شهری هستم. شهرهای زیادی در دنیا هستند که بسیار مشتاق به دیدن و روایت کردن داستان هاشون هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *