سفر ارزان روسیه

سفر ارزان روسیه – همه نکاتی که باید قبل از سفر روسیه بدانید

سفر ارزان روسیه دغدغه خیلی از کسایی هست که برنامه سفر به این کشور بزرگ و تاریخی رو دارن. جاذبه های گردشگری روسیه به قدری جذاب، متنوع و پراکنده هستن که اگر کسی بخواد با درآمد ریالی به اون سفر داشته باشه، نیازمند یه برنامه ریزی دقیق و اصولی هست. من، منصور عبدلی بعد از چندین سال سفر به روسیه، برگزاری تور ایرانگردی برای شهروندان روسیه و مطالعه درباره این کشور، تو این مقاله قصد دارم تجربیات خودم از کشور روسیه رو در غالب پاسخ به چند سوال رایج با شما به اشتراک بگذارم. امیدوارم مطالعه این مقاله بتونه برای کسانی که دنبال سفر ارزان روسیه هستن مفید باشه.

اطلاعات کلی درباره سفر ارزان روسیه

آیا روسیه امن هست؟

این شاید اولین و مهم ترین سوالی باشه که ذهن هر کسی رو که قصد سفر به روسیه داره مشغول کرده باشه. شاید برای خیلی از ما اسم کشور روسیه به طور ناخواسته با مفاهیم ناخوشایندی گره خورده باشه. ولی اگر واقع بینانه به مسائل نگاه کنیم این موضوعات چندان به سفر و گردشگری ربط نداره. پس بهتره فقط روی موضوع امنیت سفر به روسیه تاکید کنیم. شهرهای مسکو و سنت پترزبورگ مثل هر کلانشهر دیگه ای تو دنیا معضلات اجتماعی خودشون رو دارن. سرقت، جرم و جنایت های خیابانی و حتی تجاوز. ولی با تجربه های شخصی خودم میتونم بهتون این اطمینان رو بدم که با فعالیت های پلیس حداقل در مناطق توریستی این شهرها فضای امنی برای توریست ها فراهم شده. با این حال این نکته اساسی رو بهتون بگم که همه جا، تاکید میکنم همه جا مواظب خودتون باشید. به همون احتمالی که تو شهر خودتون موقع بیرون اومدن از خونه یک نفر میتونه موبایل یا کیفتون رو بزنه، همون احتمال هم تو میدان سرخ مسکو یا خیابان نوسکی سنت پترزبورگ وجود داره. محض اطمینان حتی فکر کنید این احتمال تو روسیه کمی بیشتر هست. پس تو تمام لحظات سفر مواظب وسایل شخصی، پول و پاسپورتتون باشید.

آب و هوای روسیه چطور هست؟

جواب این سوال رو همه با هم یک صدا بگیم: «روسیه کشور سردی هست». این رو همه میدونیم. ولی این جمله اصلا به معنای سخت بودن هوای این شهر برای سفر نیست. برای ما ایرانی هایی که به قدمت تاریخمون با گرما، خشکسالی و کم آبی دست و پنجه گرم کردیم، نفس سفر به یک کشور سردسیر خیلی هم جذاب هست. پس ترس از سرمای روسیه رو کنار بگذارید.حتی سفر تابستانی به روسیه اگه حتی به معنای یک هفته فرار از گرمای کلافه کننده تابستان ایران باشه هم باارزش هست.

واقعا روسیه خیلی سرده؟

بله. زمستان های روسیه خیلی سرد هست. این یعنی اگه عاشق سرما هستید حتما زمستان روسیه رو تجربه کنید. و البته با داشتن تجهیزات کافی. برای کسایی که هم از سرمای روسیه میترسن و هم دوست دارید زمستان این کشور رو تجربه بکنن بگم که حداقل تو شهرهای بزرگ به قدری زیرساخت های شهری مناسب هست که داخل هتل و خانه ها، مترو، اتوبوس و تاکسی به راحتی دمای مطبوع رو تجربه میکنید. سیستم حمل و نقل عمومی شهرهای بزرگ روسیه هم به قدری پیشرفته هست که همه جاذبه های گردشگری رو میتونید تو زمستان و با کمترین قدم زدن در فضای باز و سرد ببینید.

میانگین دمای روسیه
میانگین دمای روسیه

مردم روسیه به چه زبانی صحبت میکنند؟

زبان روسی زبان اصلی و رسمی کشور روسیه است. ولی تنوع فرهنگی بالای این کشور و مهاجرپذیری بالا تو شهرهای بزرگ باعث شده تنوع زبانی گسترده ای رو تو روسیه شاهد باشیم. غیر از زبان روسی، این زبان ها هم تو کشور روسیه رایج هست:

چه فصلی برای سفر به روسیه مناسب هست؟

اگر بخوام جواب این سوال رو به اکثریت افراد جامعه بدم، حتما و حتما نیمه اول سال رو توصیه میکنم. یعنی اواخر بهار و تابستان. فصل گرم تو روسیه دیر شروع میشه و زود هم تمام میشه. مردم روسیه بعد از تحمل کردن زمستان سرد و طولانی برای تجربه گرما لحظه شماری می کنن. با اولین تابش آفتاب تابستانی همه از این فرصت محدود استفاده میکنن و به بیرون از خانه ها سرازیر میشن. دیگه خبری از لباس های گرم و ضخیم نیست و مردم با کمترین لباس تابش آفتاب و نسیم خنک روی پوستشون رو تجربه میکنن. روزهای طولانی به ویژه در شهرهای شمالی مثل سنت پترزبورگ بسیار پر جنب و جوش هست و مردم معدود ساعات تاریکی شب های تابستانی رو هم به خواب نمیرن. پس اگه به شما گفتن یک هفته سفر تابستانی اندازه یک ماه سفر زمستانی تجربه و هیجان داره، چندان هم بیراه نگفتن. بهترین بهانه برای سفر ارزان روسیه در تابستان هم میتونه تماشای شب های سفید سنت پترزبورگ باشه.

ولی در این بین میدونم کسانی هستن که دنبال سفر متفاوت به روسیه هستن. زمستان روسیه همیشه مرموز، پرهیجان و سخت بوده که کنجکاوترین آدم ها رو به سمت خودش جلب میکرده. تماشای شفق قطبی اصلی ترین جاذبه زمستانی روسیه هست که تو چند مقاله جدا درباره اش توضیح دادم و تور شفق قطبی هم یکی از برنامه های ثابت زمستانی من هست که میتونید تو لینک هایی که براتون گذاشتم درباره اش بیشتر بخونید.

تور یا سفر شخصی؟ کدومیک برای سفر ارزان روسیه مناسب تره؟

جواب این سوال کاملا به سبک سفر شما بستگی داره. خیلی ساده بهتون بگم، اگه دوست دارید یه نفر یا یک گروه قبل از شما خیلی از برنامه ریزی های سفر رو انجام داده باشه. پرواز، ویزا، هتل، مسیرهای سفر رو براتون رزرو کرده باشه و شما رو برای کشف نادیده ها و ناشنیده های روسیه هدایت بکنه سراغ یک تور مناسب رو بگیرید. طبیعتا نیازی نیست بگم که هزینه یک تور همیشه بیشتر از جمع جبری هزینه های هتل، ویزا، اقامت هست و شما قراره هزینه همراهی با یک تیم حرفه ای رو بپردازید. حتی اگه کماکان دنبال سفر ارزان روسیه هستید بهتون یاداوری کنم که با شرکت در یک تور مناسب شما از تک تک دقایق سفرتون (که برای هر کدوم هزینه نسبتا زیادی پرداختید) استفاده بهینه میکنید. درنتیجه با داشتن تجربه های بیشتر در زمان مشخص، سفر به نسبت ارزان تری رو تجربه خواهید کرد.

سفر شخصی هم میتونه برای یه سری از دوستان مناسب باشه. اگر در کل بودجه کمتری برای سفر به روسیه دارید مجبورید به طور شخصی به روسیه سفر کنید. باید هتل، پرواز، ویزا و برنامه های گشت و گذار رو خودتون هماهنگ بکنید. در واقع برای یک سفر یک هفته ای شاید مجبور باشید یک ماه زمان برای برنامه ریزی، جستجو و هماهنگی صرف بکنید که البته به نظر من این بخش از هماهنگی های قبل از سفر لذتی کمتر از خود سفر نداره. با این حال توصیه من این هست که ببینید شما تو کدوم یکی از این دو گروه که اشاره کردم قرار میگیرید و مطمئن هستم برای هر دو گروه هم امکان سفر ارزان روسیه وجود داره.

آیا روسیه مقصد مناسبی برای سفر خانوادگی هست؟

اگه قصد سفر به مسکو و سنت پترزبورگ رو داشته باشید باید بهتون بگم این شهرها کاملا برای سفر خانوادگی مناسب هستن. سفر خانوادگی از نظر من یعنی سفر یک زوج به همراه فرزند احتمالی که قراره خوش گذشتن به بچه تو اولویت قرار بگیره. به همین خاطر مطمئن هستم کلانشهرهای مسکو و سنت پترزبورگ به اندازه کافی امکانات و فرصت های خوش گذشتن به بچه های شما رو داره. شاید هم این زوج به همراه پدر و مادر سالمندشون سفر می کنن که در این صورت هم تورهای شهری و فرهنگی روسیه میتونه گزینه مناسبی براشون باشه.

گرچه من تو سفرهای پرهیجان تر مثل سفر مورمانسک و تور شفق قطبی هم خانواده هایی رو همراه خودم بردم که قصد داشتن شفق قطبی و سرمای زمستان رو به فرزند خردسالشون نشون بدن و من شخصا چنین روش تربیتی رو خیلی تحسین میکنم. پس اگه خانواده تون جویای هیجان بیشتر هست، کلی مقاصد جذاب میتونید تو روسیه پیدا کنید.

در سفر روسیه از کدام شهرها بازدید کنیم؟

به ترتیب شناخته شدن و معروف بودن میتونم این شهرها رو بهتون معرفی کنم:

  • مسکو
  • سنت پترزبورگ
  • کازان
  • یکاترینبرگ
  • ولادی وستوک
  • سوچی
  • ایرکوتسک
  • نیژنی نوگراد
  • ولگوگراد
  • شهرهای رینگ طلایی مسکو
  • مورمانسک

فعلا این لیست از شهرها رو داشته باشید. سر فرصت سعی میکنم هرکدومشون رو تو یه مطلب جداگانه توضیح بدم. مخصوصا شهرهای رینگ طلایی مسکو که دو مرتبه سفرهای جذابی بهش داشتیم.

موقعیت شهر های بزرگ روسیه
موقعیت شهر های بزرگ روسیه

حمل و نقل عمومی در روسیه

کدوم شرکت های هواپیمایی از تهران به روسیه پرواز مستقیم دارن؟

همین الان که دارم این مطلب رو مینویسم شرکت های هواپیمایی ماهان و نوردویند پرواز مستقیم از تهران به مسکو پرواز مستقیم دارن. تو فصل تابستان و ایام پیک هم پرواز مستقیم از تهران به سنت پترزبورگ هم میتونید پیدا کنید. تو روزهای قبل کرونا هم پرواز مستقیم از تهران به کازان و سوچی رو هم میتونستیم پیدا کنیم. همین طور ایرلاین ایروفلوت روسیه هم پرواز مستقیم به تهران داشت که متاسفانه فعلا این گزینه ها در دسترس نیستن.

مدت زمان پرواز تهران به شهرهای اصلی روسیه چقدر هست؟

پرواز تهران – مسکو به طور میانگین کمی بیشتر از 4 ساعت زمان میبره که به نسبت سایر مقاصد بین المللی مسیر پروازی کوتاهی به حساب میاد. به همین خاطر میتونیم بلیط ارزان روسیه رو تو این مسیر پیدا کنیم. برای تابستان 1401 بلیط رفت و برگشت این مسیر رو حتی به قیمت زیر 9 میلیون تومان هم میتونیم پیدا کنیم.

پرواز مستقیم تهران – سنت پترزبورگ هم توسط ایرلاین ماهان انجام میشه که مدت زمانش کمی بیشتر از 4 ساعت و نیم هست.

پراوز های ایران تو کدوم فرودگاه های روسیه فرود میان؟

این سوال رو احتمالا کسانی میپرسن که قراره از طریق مسکو وارد روسیه بشن. از بین شهرهایی که ما ایرانی ها میتونیم ازشون وارد روسیه بشیم؛ یعنی مسکو، سنت پترزبورگ، کازان و سوچی فقط شهر مسکو دارای چندین فرودگاه بزرگ و بین المللی هست و موقع خریدن بلیط پرواز باید حواسمون به فرودگاه ورودی باشه.

از بین فرودگاه های مسکو، سه فرودگاه اصلی یعنی یعنی فرودگاه ونوکوو و فرودگاه شرمتیوو و فرودگاه دوموددوو محل فرود پروازهای ایرانی هستن. شاید اگه مقصد اول شما شهر مسکو باشه تفاوت زیادی بین این دو فرودگاه براتون وجود نداشته باشه. ولی اگه موقع ورود به فرودگاه مسکو قصد دارید با اولین پرواز یا قطار خودتون رو به یه شهر دیگه برسونید حتما دقت بکنید پرواز داخلی تون از همون فرودگاهی بلند بشه که پرواز ایرانتون در اون نشسته باشه. وگرنه اگه مجبور شدید تو دو فرودگاه متفاوت بشینید و پرواز کنید حتما زمان طولانی و قابل اعتمادی برای جابجایی بین دو فرودگاهی که در دو سمت مختلف کلانشهر مسکو هستن در نظر بگیرید. نقشه بعدی موقعیت فرودگاه های مسکو رو به خوبی بهتون نشون میده.

از فرودگاه تا هتل رو چطور بریم؟

مثل همه فرودگاه های دنیا، شما گزینه های مختلفی برای طی کردن مسیر فرودگاه تا هتل دارید. ولی از اونجایی که قرار هست من درباره سفر ارزان روسیه بهتون توضیح بدم، پس چندان روی گزینه های تاکسی فرودگاهی مانور نمیدم. فقط این رو درباره تاکسی بهتون بگم که کماکان تاکسی های اینترنتی مثل اوبر و یاندکس تو فرودگاه مسکو هم فعال هست که با هزینه خیلی کمتری نسبت به تاکسی فرودگاه شما رو به هتلتون میرسونن.

قطار اکسپرس فرودگاه روسیه

تقریبا از همه فرودگاه های اصلی شهرهای بزرگ روسیه به نزدیکی مرکز شهر، قطار اکسپرس تندرو برای حمل و نقل مسافرهای فرودگاهی وجود داره که میشه گفت بهترین و راحت ترین گزینه برای رسیدن به مرکز شهر هست. بلیط های قطار اکسپرس فرودگاهی تو گزینه های مختلفی مثل تک سفره، دو سفره، بیزنس، خانوادگی و … قابل تهیه هست. منتها برای تهیه بلیط قطار اکسپرس فرودگاهی تو روسیه باید چند نکته رو در نظر بگیرید:

  • بلیط قطار به صورت آنلاین فروخته میشه. پس قبل از ورود به روسیه باید از یه آژانس مسافرتی یا کسی که امکان خرید اینترنتی داره بخواهید که بلیط رو براتون تهیه بکنه.
  • این قطار بخشی از شبکه متروی مسکو (و البته سایر شهرها) هست. درنتیجه بعد از رسیدن به مرکز شهر، مجبور هستید دوباره سوار مترو بشید تا به هتلتون برسید. مگر اینکه خیلی خوش شانس باشید یا از قبل برنامه ریزی کرده باشید که هتلون کنار ایستگاه پایانی قطار اکسپرس باشه.
  • با اینکه قطار اکسپرس از قطار متروی شهری بزرگتر و راحت تر هست. ولی جابجا کردن بارهای سنگین در هنگام تعویض قطار و جابجا شدن روی پله های ایستگاه های متروی قدیمی روسیه کمی سخت خواهد بود. مخصوصا که احتمالا روز قبل از پرواز رو با خستگی و بیخوابی فرودگاهی گذرونده باشید. درنتیجه خودتون رو برای کمی سختی کشیدن تا قبل از رسیدن به هتل یا هاستل آماده کنید.
قطار اکسپرس فرودگاه های مسکو
قطار اکسپرس فرودگاه های مسکو

اتوبوس و مترو

تقریبا هیچ کدوم از فرودگاه های مسکو به شبکه مترو مسکو متصل نیست. پس اگه بخواهید با حمل و نقل عمومی خودتون رو از فرودگاه به شهر برسونید باید اول سوار اتوبوس بشید، بعد اولین ایستگاه مترو پیاده شید و سوار مترو بشید و بعد تو شبکه پیشرفته مترو مسکو خودتون رو به نزدیک ترین ایستگاه مترو به هتل یا هاستلتون برسونید.

  • تو این گزینه نیازی نیست بلیط به صورت آنلاین بگیرید. میتونید کارت مترو تهیه کنید یا حتی با پرداخت پول نقد، از یکی از مسافرها بخواهید براتون کارت بزنن. بر خلاف تصور اکثر روس ها بدون مکث این کار رو براتون انجام میدن.
  • استفاده از اتوبوس و مترو در مجموع هزینه کمتری نسبت به قطار اکسپرس فرودگاهی داره. پس اگه واقعا به دنبال سفر ارزان روسیه هستید این گزینه براتون کاملا مناسب هست.
  • اگه اشتباه نکنم برای رسیدن از فرودگاه ونوکوو به ایستگاه مترو باید سوار اتوبوس خط 911 بشید. از فرودگاه دموددوو سوار اتوبوس 308 و از فرودگاه شریموتوو سوار اتوبوس خط 944 یا 948 بشید تا به اولین ایستگاه مترو برسید.

حمل و نقل عمومی روسیه چطور هست؟

روسیه دارای یکی از بزرگترین و منظم ترین شبکه های حمل و نقل عمومی در کل اروپا و حتی دنیا هست. سیستم حکمرانی در این کشور و برنامه ریزی مرکزی که سال ها در این سرزمین حکمرانی میکرده باعث شده در مواردی خدمات عمومی بسیار خوبی به مردم این کشور ارائه بشه که حمل و نقل عمومی بهترین مثال هست. به طور مثال من دو سفر دقیقا در آخرین روزهای قبل از کرونا و اولین روزهای بعد از کرونا به مسکو داشتم که تو این مدت نقشه متروی مسکو به ویژه در قسمت های جنوبی تغییرات اساسی کرده بود و چیزی حدود 30 ایستگاه جدید به شبکه مترو اضافه شده بود. پیشرفتی که برای ایرانی ها چیزی شبیه به خواب و خیال هست. در هر صورت شما به حمل و نقل ریلی شهرهای روسیه و برنامه زمان بندی اون میتونید مثل چشمتون اعتماد کنید.

البته این نکته رو هم فراموش نکنید که حمل و نقل ریلی بسیار منظم قطارهای بین شهری و متروی شهری میتونه بعضی وقت ها برامون مشکل هم ایجاد بکنه. یعنی هر تاخیر هرچقدر کوتاه برای رسیدن به ایستگاه قطار به معنی از دست دادن قطار و به هم ریختن برنامه زمانی و مالی سفر هست. پس اگه حتما به دنبال یه سفر ارزان به روسیه هستید، به شدت به برنامه زمانی تون پایبند باشید تا مجبور نشید دوباره بلیط قطار تهیه کنید.

بهترین گزینه برای حمل و نقل بین شهری در روسیه چیه؟

روسیه سرزمین بسیار پهناوری هست. در دوردست ترین مناطق شرقی روسیه هم شهرها و سکونتگاه هایی هست که باید به نحوی به پایتخت و شهرهای بزرگ غرب روسیه متصل باشند. از آخرین سال های حکمومت تزارها و همین طور حکومت کمونیست ها، شبکه حمل و نقل ریلی در این کشور توسعه پیدا کرد. امروز میتونیم بگیم که همه شهرهای بزرگ و متوسط روسیه با یک شبکه پیشرفته حمل و نقل ریلی به مسکو متصل هستن و استفاده از قطار بهترین گزینه برای حمل و نقل بین شهری در روسیه هست. بخصوص برای کسانی که به دنبال سفر ارزان روسیه هستند.

منتها نکته ای که قبل از خرید بلیط قطار باید در نظر بگیرید، پهناور بودن این کشور هست. برخی از مسیرها بیش از چند روز طول میکشه تا با قطار طی بشه. به طور مثال قطار سراسری سیبری غرب به شرق روسیه رو تو مدت یک هفته طی میکنه.. پس اگه زمان محدودی برای سفر به روسیه دارید، شاید قطار براتون چندان گزینه مناسبی نباشه و مجبور باشید سراغ گزینه نسبتا گران تر یعنی حمل و نقل هوایی برید.

چطور تو روسیه تاکسی بگیرم؟

بهترین گزینه برای تاکسی گرفتن در روسیه استفاده از اپ یاندکس گو YandexGo هست. برای استفاده از این اپ طبق انتظار به یه گوشی هوشمند نیاز دارید. همین طور یک سیم کارت روسیه که بتونید شماره تماستون رو وارد بکنید و از اینترنتش استفاده کنید. بقیه مراحل خیلی شبیه به نرم افزار های تاکسی اینترنتی خودمون هست با کمی گزینه های اضافی. مثلا اگر سفر گروهی به روسیه دارید میتونید تو شهرهای بزرگ روسیه به جای تاکسی، ون اجاره کنید و همه گروه با هم سوار یک ماشین بشید که ریسک گم شدن و جدا شدن افراد گروه رو کم بکنه. تو عکس بعدی به عنوان مثال مسیر از نزدیکی میدان سرخ تا کرمیلین ایزمایلوف رو میبینید که با اپ یاندکس تاکسی به راحتی و با هزینه معقولی میشه طی کرد.

اپ تاکسی یاندکس گو در شهر مسکو
اپ تاکسی یاندکس گو در شهر مسکو

ویزای روسیه

برای سفر به روسیه ویزا لازم هست؟

اگه قصد سفر ارزان روسیه اون هم با پاسپورت ایرانی دارید باید خدمتتون عرض کنم که برای این نیازمند ویزا هستید. خوب لطفا از این حرفم نترسید و نگران نشید. چون گرفتن ویزای روسیه برای ایرانی ها خیلی ساده هست و تقریبا هیچ احتمالی ریجکتی تو این کار وجود نداره. البته به شرطی که مشکلی تو مدارک و روند اقدام برای ویزا نداشته باشید که اون رو مفصل توضیح میدم.

چطور ویزای روسیه را تهیه کنیم؟

روند صدور ویزای روسیه تقریبا کار ساده ای هست. باید یه پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار، 2 قطعه عکس جدید ، رزرو قطعی هتل، پرواز رفت و برگشت و بیمه مسافرتی تشریف ببرید پیش یه کارگزار ویزای روسیه و با پرداخت هزینه دلاری کمی بیشتر از یک هفته منتظر بشید تا ویزاتون دستتون برسه. دیگه خبری از مراجعه یه سفارت روسیه ، ترجمه مدارک، ضمانت و تمکن مالی وجود نداره. به همین خاطر گفتم که ویزای روسیه تقریبا ویزای راحتی هست. ولی یه خبر بد برای کسانی دارم که دنبال سفر ارزان روسیه هستن دارم چون تقریبا باید مبلغ 150 دلار و حتی شاید بیشتر رو برای ویزای روسیه بپردازید و شاید معادل ریالی این مبلغ کمی زیاد به حساب بیاد.

میتونم مدت سفرم به روسیه رو بیشتر بکنم؟

نه. خیلی قاطعانه بهتون میگم که دنبال تغییر مدت زمان سفرتون به روسیه نباشید. ویزای شما دقیقا منطبق با زمان بلیط رفت و برگشت شما صادر میشه. بعد از صدور ویزا به هیچ دلیلی نمی تونید زمان سفرتون رو تغییر بدید. اگه این حرف من رو گوش کردید که عالی، وگرنه حساب شما با دوستان کا گ ب 😛

هزینه های یک سفر ارزان روسیه

واحد پول روسیه چیه؟

واحد پول روسیه روبل هست. از قرن چهاردهم میلادی تا به الان هم همین واحد بوده. به همین خاطر روبل دومین واحد پول قدیمی دنیا به حساب میاد. (کسی قدیمی ترین واحد پولی دنیا رو میدونه؟) هر یک روبل هم معادل 100 قپیک هست. البته نرخ رشد تورم تو روسیه به قدری بوده که سالهاست کسی از واحد قپیک استفاده نکرده. ولی اگه گذرتون به ادبیات کلاسیک روسیه افتاد واحد روبل و قپیک رو تو داستان های روسیه زیاد میخونید.

روبل روسیه به طور مختصر RUB نوشته میشه و با علامت ₽ نشان داده میشه. نرخ تبدیل روبل به دلار رو هم میتونید از این لیک چک کنید.

اسکناس های روسیه از اسکناس 5 و 10 روبلی شروع میشه (این دوتا اسکناس خیلی کمیاب هستن و اگه تو سفرتون این اسکناس ها به دستتون رسید حتما برای یادگاری نگه دارید) و باارزش ترین اسکناس های روسیه هم اسکناس 2 و 5 هزار روبلی هست. جدیدترین اسکناس روسی هم اسکناس های آبی و خوش رنگ 2 هزار روبلی هست که همین چند سال اخیر چاپ شد.

انواع اسکناس های روسی
انواع اسکناس های روسی

از چه واحد پولی در سفر به روسیه باید استفاده کنیم؟

روبل هنوز هم تو ایران واحد پول پرطرفداری نیست و خرید و فروش اون تو ایران و حتی خیابان فردوسی تهران هم چندان به صرفه نیست. توصیه می کنم برای سفر به روسیه با خودتون دلار امریکا یا یورو همراه داشته باشید. البته ارزهایی مثل درام ارمنستان، لاری گرجستان و منات آذربایجان هم قابل تبدیل هست. پس اگه از سفرهای قبلی تون این پول ها رو دارید و تا آینده نزدیک هم قصد سفر به کشورهای قفقاز رو ندارید، میتونید تو روسیه ازشون استفاده بکنید.

چطور پولم رو تو روسیه چنج بکنم؟

بهترین راه برای چنج کردن پول تو روسیه مراجعه به بانک ها هست. ساعت کاری بانک ها بر خلاف ایران تا حدود 19 عصر هست (این ساعت بین بانک های مختلف متفاوته). من تابحال هیچ تجربه ای از گرفتن کمسیون بابت تبدیل پول تو بانک های روسیه نداشتم. ولی شما قبل از تبدیل کردن و محض اطمینان این سوال رو بپرسید. اکثر بانک ها قبل از دریافت پول همه اطلاعات شما رو ثبت می کنن. از اسم و فامیل گرفته تا آدرس محل سکونت در ایران. شاید کمی عجیب باشه، ولی بلاخره بخشی از روند بروکراتیکشون هست. فقط اگه شما از اون ایرانی هایی هستید که اسم و فامیلتون کلی پسوند و پیشوند داره باید آماده شنیدن نق زدن های کارمندهای بی اعصاب بانک باشید. البته که این نق زدن چیز مهمی نیست. ولی اگه دوست دارید به این مشکل بر نخورید، تو سفرهای گروهی اون کسی که اسم و فامیل ساده تری داره مسئولیت چنج کردن پول رو به عهده بگیره.

درضمن فراموش نکنید که همراه داشتن پاسپورت برای چنج پول تو بانک ضروری هست. همین طور توصیه می کنم رسیدی که بابت تبدیل پول گرفتید تا آخر سفر نگه دارید و موقعی که به ایران برگشتید به سطل زباله بندازید.

تفاوت زمانی روسیه و ایران چقدر هست؟

در جواب سوالتون باید ازتون بپرسم که منظورتون از روسیه کدوم شهر هست؟ محض یادآوری باید بگم کشور وسیع روسیه تو 11 زون زمانی قرار گرفته. و هر زون اختلاف زمانی متفاوتی با ایران داره. می تونید تفاوت زون های زمانی روسیه با ایران رو از نقشه زیر چک کنید.

مقایسه زون های زمانی روسیه با ایران
مقایسه زون های زمانی روسیه با ایران

چه رویدادهای مهمی هست که برای دیدنش میشه به روسیه رفت؟

White Nights Festival-  May to July in St Petersburg

Victory Day– May

Scarlet Sails– June in St Petersburg

Wild Mint Folk Festival– June in Moscow

Christmas Markets – December to January

از روسیه چه سوغاتی بگیرم؟

سوغاتی های روسیه به نظر من خیلی جذاب و منحصر به فرد هستن. در واقع یک سری محصولات سنتی هستن که در همه جای دنیا تبدیل به نماد روسیه شدن.

ماتروشکا – Matryoshka

مهم ترین و اصیل ترین سوغاتی روسیه چیزی نیست جز ماتروشکا. عروسک های چوبی کوچک و ظریف که یکی یکی داخل همدیگه میرن و به شکل زن های روس نقاشی شدن. تعداد این عروسک ها از چهارعدد شروع میشه و من تا بیست عروسک رو هم از نزدیک دیدم. البته تو طرح های غیر سنتی نقاشی هایی غیر از زن های روسی رو روی ماتروشکا میشه دید. از فوتبالیست و خواننده گرفته تا طرح سیاستمداران کشورهای مختلف رو روی ماتروشکا کشیدن. گرچه من شخصا طرح های سنتیش رو بیشتر ترجیح میدم. ولی شاید یه طرح خاصی چشمتون رو گرفت و تو سفر به روسیه اون رو به عنوان یادگاری خردیدید. مثل ماتروشکای من که طرح گروه راک کوئین رو داره.

پالخ – Palekh

پالخ اسم جعبه های چوبی سیاه رنگی هستن که روشون با دست و به طور بسیار ظریفی نقاشی شده. این نقاشی ها برعکس ماتریوشکاها طرح هایی از طبیعت و منظره دارن. همین طور طرح شهر های قدیمی روسیه و با حضور شخصیت های معروف و تاریخی . اگر موقع خرید خوش شانس بودید و فروشنده حوصله داشت و زبان مشترک برای ارتباط برقرا کردن پیدا کردید، حتما داستان منظره های روی پالخ ها رو ازش بپرسید. چون به احتمال زیاد طرح هر کدوم از این جعبه ها یه داستان و روایتی پشتش دارن.

کلاه روسی

احتمالا به شوخی شنیده باشید که ودکای روسی مردم این سرزمین رو از سرما نجات داده. البته که این حرف شوخی هست و بیشتر هم ساخته رسانه های غربی. ولی باید بهتون بگم این وظیفه خطیر رو برای قرن ها کلاه های روسی بر عهده داشتن. این کلاه های زیبا که از پوست حیوانات بومی مثل خرگوش و روباه ساخته میشدن. البته خیالتون رو راحت کنم که اگر دوست ندارید برای خرید یه سوغاتی و یادگاری از روسیه جان یک حیوان بی گناه گرفته بشه، گزینه های ارزون تری رو دارید که از پوست مصنوعی ساخته شده و به همون میزان گرما تولید میکنه. پس با خیال راحت بهتون بگم که اگه روسیه رفتید یه کلاه پشمی روسی بخرید. اگه زمستان رفتد که حتما بخرید و اگه حجم موی روی سرتون کم هست که دیگه این کلاه براتون حیاتی هست 😛

ایشون دوست و همسفر خوب من فرزاد جوزقی هستن که دو هفته با همین کلاه روسی دو هفته زمستان روسیه رو سر کرد
ایشون دوست و همسفر خوب من فرزاد جوزقی هستن که دو هفته با همین کلاه روسی دو هفته زمستان روسیه رو سر کرد

از کجا سوغاتی روسیه بخریم

اگه میخواهید تو شهر مسکو سوغاتی بخرید، این فروشگاه ها رو بهتون معرفی میکنم. البته قبل از همه چیز بگم که با توجه به ارزش پایین پول ما به نسبت پول بقیه کشورها، برای ارزان ترین خریدها تو روسیه هم باید مبلغ قابل توجهی بپردازیم. پس اگه من جایی از اصطلاع ارزان استفاده کردم بدونید این صفت نسبی هست و در مقایسه با سایر فروشگاه ها به حساب میاد.

اولین و معروف ترین فروشگاه برای خرید سوغات تو مسکو مرکز خرید GUM هست. این فروشگاه دقیقا در میدان سرخ قرار گرفته و هم برای خرید و هم برای قدم زدن بهتون توصیه میکنم. مخصوصا اگر سفر زمستانی به روسیه داشتید بهترین محل برای فرار از سرمای میدان سرخ و گرم شدن برای چند دقیقه هست. برای کسانی که سفر خانوادگی به روسیه دارن و فرزند خردسال همراهشون دارن یا اینکه هنوز کودک درونشون سرحال هست هم، فروشگاه زنجیره ای دتسکی میر (دنیای کودکان) رو پیشنهاد میکنم. برید کلی دور بزنید و لذت ببرید. ولی از قبل هشدار بدم که قرار نیست بچه هاتون تفاوت ارزش ریال و دلار رو درک بکنن و احتمال داره حسابی تو این بازدید کوتاه به خرج بیفتید. ، مرکز خرید پاساژ در خیابان پتروفکا و مرکز خرید زیرزمینی مانژ که اخیراً در میدان مانژ افتتاح هم گزینه های خوبی برای خرید سوغاتی به حساب میان. حتما منتظر هستید به فروشگاه های خیابان آربات اشاره بکنم که اون رو هم مطمئن هستم هر کسی به مسکو سفر بکنه حتما به این خیابان سر میزنه. منتها آخرین گزینه میخوام مرکز خرید مورد علاقه خودم رو بهتون معرفی بکنم که در واقع یک تیر و چند نشان به حساب میاد. کرملین ایزمایلوف یکی از جذاب ترین مناطق مسکو به حساب میاد که اخیرا مرمت شده. روزهای شنبه و یکشنبه یه بازار مکاره بزرگی اونجا به پا میشه که میتونید کلی سوغاتی های عجیب و غریب و جنس های عتیقه پیدا بکنید. درضمن میشه گفت همه سوغاتی هایی که تو روسیه میبینید رو میتونید با قیمت ارزون تری اونجا پیدا کنید. و از همه مهم تر اینکه اونجا چونه زدن سر قیمت هم به شدت بهتون توصیه میشه.

آیا ایران در روسیه سفارت داره؟

بله. به واسطه روابط خوب! حکومت ایران و روسیه ، ج.ا.ایران در شهر روسیه سفارتخانه داره . همین طور در شهر های کازان و آستاراخان هم میتونید کنسولگری ج.ا.ایران رو پیدا بکنید. آدرس و شماره تماس سفارتخانه و کنسولگری ایران در شهرهای مختلف روسیه رو براتون این پایین گذاشتم و البته امیدوارم هیچ وقت نیاز نباشه به این مراکز مراجعه کنید. درضمن یادتون باشه که علیرغم رایزنی های فراوان هنوز کنسولگری ایران درسنت پترزبورگ راه نیفتاده.

لیست کنسولگری های ایران در روسیه

کنسولگری ایران در آستاراخان

آدرس: روسیه، شهر آستراخان، خیابان آدمیرالتیسکایا، پلاک 3

تلفن:

 007 (8512) 394601, 007 (8512) 395602, 007 (8512) 395603

https://astrakhan.mfa.ir/

General Consulate of Islamic Republic of Iran – Astrakhan

Address: No. 3, Admiralteyskaya Str, Astrakhan City, 414000, RUSSIA

Tel.: 007 (8512) 394601, 007 (8512) 395602, 007 (8512) 395603

Fax: 007 (8512) 395604

Email: Iranconsulate.asf@mfa.gov.ir

tweeter: @IRANInASTRAKHAN

Генеральное Консульство И.Р.Иран в городе Астрахани

Адрес: РОССИЯ, город Астрахань, улица Адмиралтейская, дом 3

Тел.: 007 (8512) 394601, 007 (8512) 395602, 007 (8512) 395603

факс: 007 (8512) 395604

Email: Iranconsulate.asf@mfa.gov.ir

tweeter: @IRANInASTRAKHAN

کنسولگری ایران در کازان

  • https://kazan.mfa.ir
  • آدرس: RUSSIAN FEDRATION, KAZAN,420107,SPARTAKOVSKAYA ST.,NO 6, 3TH FLOOR,SUVAR PLAZA
  • تلفن نمایندگی :  0078435265849
  • دورنگار : 5265856
  • بخش کنسولی : 5265849
  • ایمیل : iranconsulate.kzn@mfa.gov.ir

ممنون از اینکه تا اینجای این مقاله نسبتا طولانی همراه من بودید. این مقاله هنوز هم ناقص هست و بخش های دیگری هم به زودی به اون اضافه میشه. با این حال اگر هر سوالی درباره سفر ارزان روسیه داشتید که هنوز بهش پاسخ ندادم، خوشحال میشم کامنت بگذارید تا در اولین زمان پاسخ بدم. درضمن اگر فکر کردید مطالب این مقاله برای شما مفید بوده، لطف کنید و برای دوستانتون بفرستید. اگر هم به هر دلیلی فکر میکنید مطالب بی فایده و حتی اشتباه بود، ایرادی نداره. لطف کنید و برای دشمناتون بفرستید. در هر صورت به هر بهونه ای این مطلب رو باید به اشتراک بگذارید.

دوستدار شما

منصور از قطار سیبری

تورها و مطالب مرتبط

سوالات متداول

اگر برای اولین بار به روسیه سفر میکنید حتما بیشتر از یک هفته وقت بذارید.
خیر. بعد از چندین سال پیگیری هنوز امکان سفر بدون ویزا برای ایرانی ها وجود نداره.
خیر. بهتره اصلا چنین ریسکی نکنید و فقط از مرزهای هوایی وارد بشید.
فعلا فقط مسکو و سنت پترزبورگ. سال های قبل به کازان هم پرواز مستقیم بود که فعلا این مسیر مسدود هست.
متاسفانه تعداد این شهرها اصلا کم نیست. قبل از سفرتون با ما تماس بگیرید تا از این بابت مطمئن بشید.
منصور عبدلی
منصور عبدلی
شهرساز، جهانگرد و پژوهشگر شهری هستم. شهرهای زیادی در دنیا هستند که بسیار مشتاق به دیدن و روایت کردن داستان هاشون هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *