فوشیمی ایناری

فوشیمی ایناری – زیارتگاهی با هزاران دروازه

زیارتگاه فوشیمی ایناری (یا به زبان ژاپنی ها فوشیمی ایناری تایشا) یک معبد مهم آیین شینتو هست که در جنوب کیوتو قرار گرفته. کلمه شینتو به معنای راه خدایان (کامی) هست، این معنی به طور کامل در این معبد به خوبی نمایش داده شده. چرا که همه ما فوشیمی ایناری رو با راه های تودرتو و هزاران دروازه سرخ رنگ میشناسیم. مسیری که به کوه مقدس ایناری و محوطه زیارتگاه ختم میشه.

مسیر خدایان در معبد فوشیمی ایناری
مسیر خدایان در معبد فوشیمی ایناری

فوشیمی ایناری مهمترین زیارتگاه از میان چندین هزار زیارتگاهی هست که به ایناری، خدای برنج شینتو اختصاص داده شده. ژاپنی ها معتقدن روباه ها پیام آوران ایاری هستن. به همین خاطر در محوطه این معبد مجسمه های زیادی از روباه ساخته شده. سابقه این معبد به سال های بسیار دور برمیگرده، به طور یقین قبل از انتقال پایتخت به کیوتو در سال 794.

دروازه رومون اهدایی از تویوتومی هیدیوشی
دروازه رومون اهدایی از تویوتومی هیدیوشی

با اینکه این روزها اکثر توریست هایی که قصد بازدید از فوشیمی ایناری دارن، به خاطر قدم زدن در مسیرهای کوهستانی با دروازه های فراوان این مقصد رو انتخاب می کنن. ولی نباید فراموش کنیم ساختمان اصلی زیارتگاه هم جذابیت های بسیار زیادی داره که نباید از برنامه سفر ژاپن حذف بشه.

روباه های پیام رسان معبد فوشی ایناری
روباه های پیام رسان معبد فوشی ایناری

در ورودی معبد معروف ترین دروازه یعنی دروازه رومون قرار گرفته که در سال 1589 توسط رهبر معروف تویوتومی هیدیوشی اهدا شده. درست پشت سر دروازه تالار اصلی معبد (هوندن) قرار داره که بازدید کننده ها با هدایایی کوچک وارد اون میشن.

دروازه رومون اهدایی از تویوتومی هیدیوشی
دروازه رومون اهدایی از تویوتومی هیدیوشی

در پشت محوطه اصلی معبد، ورودی مسیر پیاده‌روی پوشیده از دروازه توری قرار گرفته. جایی که همه منتظرش هستیم و با دو ردیف دروازه‌ای متراکم و موازی به نام Senbon Torii (“هزاران دروازه توری”) شروع می‌شه. تک تک دروازه‌های توری در امتداد کل مسیر، توسط افراد و شرکت های مختلف اهدا شده. درواقع به ازای هر کمک مالی به معبد یک دروازه ساخته میشه و اسم فرد خیر روی اون هک میشه. این کمک ها میتونن از حدود 400000 ین شروع و حتی به یک میلیون ین هم رسیدن.

دروازه های توری در معبد فوشیمی ایناری
دروازه های توری در معبد فوشیمی ایناری

پیاده روی به قله کوه و بازگشت از اون حدود 2-3 ساعت طول می کشه. با این حال هیچ الزامی نیست تمام مسیر رو طی کنید. در طول مسیر چند زیارتگاه دیگه با دروازه های مینیاتوری وجود داره. همین طور چند رستوران کوچک وجود داره که میتونید سوشی محلی Inari Sushi سفارش بدید.

پیشنهاد من پیاده روی حدودی 30 تا 45 دقیقه است. تا اینکه به تقاطعی به نام Yotsutsuji برسیم. جایی که منظره بسیار زیابیی به شهر و طبیعت اطراف داره. الزامی به بالا رفتن بیش از این نیست. حداقل تا زمانی که در بقیه مسیر هم دروازه هایی توسط افراد خیر ژاپنی ساخته بشه.

چطور به فوشیمی ایناری بریم؟

معبد فوشیمی ایناری درست بیرون ایستگاه قطار JR Inari قرار گرفته. ایستگاه دوم از ایستگاه کیوتو در امتداد خط JR Nara. این مسیر 5 دقیقه طول میکشه و 150 ین هزینه داره. بعد از پیاده شدن از قطار هم یه پیاده روی سبک و کوتاه منتظر شماس تا به جایی که دنبالش بودید برسید.

مسیر قطار به معبد فوشیمی ایناری
مسیر قطار به معبد فوشیمی ایناری

تورها و مطالب مرتبط

سوالات متداول

این معبد در بین توریست ها با مسیرهای پر از دروازه های توری معروف شده.
اطلاعات دقیقی نداریم. ولی بیش از 10 هزار دروازه در این معبد ساخته شده.
بین 2 تا 3 ساعت برای بازدید از فوشیمی ایناری کافیه.
خوشبختانه ورود به معبد فوشیمی ایناری برای همه رایگان هست.
در این معبد تعداد زیادی پله هست. ولی اگر آروم قدم بردارید مشکل خاصی نخواهید داشت.
منصور عبدلی
منصور عبدلی
شهرساز، جهانگرد و پژوهشگر شهری هستم. شهرهای زیادی در دنیا هستند که بسیار مشتاق به دیدن و روایت کردن داستان هاشون هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *