اونسن ژاپنی حمام آب گرم ژاپنی

اونسن ژاپنی چیست و بهترین چشمه های آب گرم ژاپن

اونسن ژاپنی رو باید بذاریم کنار سوشی، انیمه، رامن و جی پاپ. این نماد فرهنگی ژاپن یک حمام آب گرم طبیعی هست که از نظر من بهترین پیشنهاد بعد از یک پرواز طولانی به ژاپن هست. خیلی از ما به شوخی میگیم که ژاپنی ها از هر چیزی که حرکت میکنه می تونن برق تولید بکنن، خوب باید بگم که آتشفشان و زلزله های ژاپن اونقدر هم براشون بد نبوده و تقریبا تو هر شهری چشمه های آب گرم معدنی زیادی به وجود آورده که ریشه اصلی شکل گیری اونسن های ژاپنی رو ایجاد کرده.

تو اونسن شما فرصت دارید حمام کنید، خستگی پرواز طولانی رو از تنتون به در کنید، ذهن و عضلاتتون رو آرام کنید و برای گردش تو شهرهای پرهیاهوی ژاپنی آماده بشید. منتها باید بهتون بگم که رفتن به اونسن، مثل هر کار دیگه ای در ژاپن آداب مخصوص خودش رو داره. پس یه راهنمای مختصر و دم دستی براتون نوشتم که موقع ورود به حمام های سنتی ژاپنی شوک زده نشید.

فضای سنتی یک اونسن ژاپنی
فضای سنتی یک اونسن ژاپنی

راهنمای مبتدیان برای اونسن

لخت مادرزاد!

ژاپنی ها هم معتقدن هر چیز اضافی که به بدن وصل شده باشه منشا آلودگی هست. خوب، متهم ردیف اول لباس های شما هست. برای ورود به اونسن باید همه اون ها رو دربیارید. بله. سفر فرصتی برای تجربه تفاوت های فرهنگی هست. برای خودم هم پذیرش این اختلاف فرهنگی سخت هست. ولی گویا باید احترام گذاشت. نکته دیگه اینکه از نظر ژاپنی ها تتو و خالکوبی هم آلودگی به حساب میاد و اگر به تنتون نقش و نگاری اضافی کردید، برای ورود به اونسن مشکل خواهید داشت.

البته اخیرا ژاپنی ها بازنگری هایی در قوانینشون انجام دادن و تو تعدادی از اونسن ها شرط لخت بودن و تتو نداشتن رو حذف کردن. با این حال توصیه می کنم قبل از انتخات اونسن حتما این موارد رو چک کنید.

فضای داخلی یک اونسن ژاپنی
فضای داخلی یک اونسن ژاپنی

تابلوهای رختکن رو به خاطر بسپارید

ژاپنی ها هم مثل اکثر ایرانی ها عادت دارن قبل از ورود به خانه کفش هاشون رو در بیارن و گوشه ای بذارن. این اتفاق برای آنسن های ژاپنی هم تکرار میشه. پس موقع ورود دنبال دمپایی های باشید که گوشه رختکن قرار گرفته و با اونها روی تاتامی راه برید.

تا یادم نرفته بگم که فضای زنانه و مردانه اونسن ها از هم جدا هست و این لخت بودنی که قبلا گفتم الزاما به معنای بی بند و باری و… نیس!
رختکن های زنانه معمولان با پرده قرمز و رختکن های مردانه با رنگ آبی مشخص میشن. ولی محض احتیاط توصیه می کنم کانجی ژاپنی 女 (onna) برای زنان و 男 (otoko) برای مردان رو به خاطر بسپارید که یه جورایی پیشگیری از بحران بکنید. 😉

پس تا اینجای کار خیلی ساده بود: رنگ متناسب خودتون رو پیدا کنید، لخت شید، اگه صلاح دونستید یه حوله کوچک دور خودتون بپیچید و برید داخل حمام.

ورودی رختکن اونسن ژاپنی
ورودی رختکن اونسن ژاپنی

اول دوش بگیرید، بعد غوطه ور شید.

برای این کار یه فضای کاملا مشخصی در نظر گرفته شده. تعدادی چهارپایه کوچک، که قراره روشون بشینید. یه شیر آب با سطل آب و صابون. یادتون نره که فلسفه اصلی آنسن برای ژاپنی ها نظافت هست. پس تو این قسمت کوتاهی نکنید.

مراقب برخورد خوله و آب باشید

فکر کنم تا اینجای کار متوجه شده باشید که ژاپنی ها به شدت به سنت هاشون پایبند هستن. شاید خیلی از اونها برای ما معنایی نداشته باشه. ولی در هر صورت به عنوان مهمان شرط ادب ایجاب میکنه که بهشون پایبند باشیم. یکی از این سنت ها هم درباره حوله حمام صدق میکنه. موقعی که از اونسن بیرون میاید و در حال دوش گرفتن هستید، خیلی دقت کنید که حوله تون به هیچ عنوان خیس نشه. سعی کنید مثل بقیه ژاپنی ها حوله رو دور سرتون بپیچید و تعادلش رو حفظ کنید. در این صورت راحت میتونید بدنتون رو بشورید.

قبل از ورود به اونسن خودتون رو بشورید
قبل از ورود به اونسن خودتون رو بشورید

توصیه آخر، اونسن خیلی بیشتر از یک حمام ساده

اگه تا اینجای کار اونسن ژاپنی براتون جذاب بوده پس باید بهتون بگم که برای انتخاب حمام ژاپنی گزینه های بسیار زیادی پیش رو دارید. من شخصا بهتون توصیه می کنم دنبال اونسن هایی تو فضای باز باشید. چرا که بتونید موقع آب تنی، از منظره های بی نظیر طبیعت ژاپن لذت ببرید. سعی می کنم تو مقاله بعدی تعدای از اونسن های معروف و زیبای ژاپن رو معرفی کنم. امیدوارم بتونیم در اولین تور ژاپن با هم همسفر بشیم و در آرام ترین بخش سفر یک اونسن ژاپنی رو تجربه کنیم.

تورها و مطالب مرتبط

سوالات متداول

اونسن ها حمام های سنتی ژاپنی هستن که بخشی از جاذبه های فرهنگی ژاپن به حساب میان.
ژاپنی ها هر چیزی که به بدن اضافه شده باشه رو آلوده می دونن. پس به صورت لخت به حمام میرن.
نه الزاما. شما به راحتی میتونید اونسن های ارزان رو تو ژاپن پیدا کنید.
فعالیت های آتشفشانی ژاپن باعث شکل گیری تعداد زیادی آب گرم طبیعی در این کشور شده.
استفاده از حمام های ژاپنی رو در چهارفصل سال به شما توصیه می کنم.
منصور عبدلی
منصور عبدلی
شهرساز، جهانگرد و پژوهشگر شهری هستم. شهرهای زیادی در دنیا هستند که بسیار مشتاق به دیدن و روایت کردن داستان هاشون هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *