سومو کشتی سنتی ژاپنی

سومو – یک ورزش ساده یا مرگ و زندگی برای ژاپنی ها

احتمالا اگه یه بچه ژاپنی از پدر و مادرش بپرسه: «من چطور به دنیا اومدم؟» ژاپنی ها نیاز نیست سرخ و سفید بشن یا داستان رو گردن اون لک لک بیچاره بندازن. چرا که ژاپنی ها یه افسانه فانتزی تر و جذاب تر دارن: سومو! بله. این ورزش سنتی فقط یه بازی و سرگرمی برای ژاپنی ها نیست. بلکه نژاد ژاپنی دقیقا بعد از اولین پیروزی در اولین مسابقه سومو به وجود اومدن. البته به استناد به اسطوره های ژاپنی. داستان از این قراره که تاکه میکازوچی خدای شمشیر و رعد و برق ژاپنی سال ها قبل با قهرمان قبیله رقیب جنگید، پیروز شد و بعد از اون بود که ژاپنی ها اجازه زندگی در این جزیره اسرار آمیز رو پیدا کردن.

تاکه میکازوچی خدای شمشیر و تندر - برنده اولین مسابقه سومو

تاکه میکازوچی خدای شمشیر و تندر – برنده اولین مسابقه سوموسومو سبک سنتی، مذهبی و ملی کشتی ژاپن به حساب میاد. در واقع از دوران باستان این ورزش یک نوع نمایش برای سرگرمی خدایان شینتو انجام میشد. به همین خاطر بخشی از آداب و رسوم با پیشینه مذهبی در این ورزش دیده میشه. مثل تطهیر نمادین انگشتر با نمک. بر اساس همین سنت های ژاپنی، فقط مردها این ورزش رو به صورت حرفه ای انجام میدن.


قوانین کشتی سومو

از دنیای اساطیری و مذهبی بیرون بیایم، این ورزش حداقل به مدت 15 قرن هست که در ژاپن اجرا میشه. قوانین کشتی سومو بسیار ساده هست. هر کشتی گیری که زودتر از زمین مسابقه خارج بشه، یا هر قسمتی از بدنش غیر از کف پا با زمین برخورد بکنه بازنده اس. به همین سادگی. یه طور میانگین یک بازی سومو شاید فقط چند ثانیه طول بکشه. اما در مواردی این مسابقه تا یک دقیقه هم ادامه پیدا کرده.

هیچ محدودیت وزنی و کلاسی تو مسابقات سومو وجود نداره. یعنی هر کسی میتونه با ورزشکاری چند برابر جسه خودش مسابقه بده. یه همین خاطر هست که وزن بالا یکی از فاکتورهای اصلی موفقیت تو این مسابقه به حساب میاد. پس فکر کنم الان جواب مهم ترین سوالمون رو گرفتیم که «چرا کشتی گیرای ژاپنی اینقدر چاق هستن؟»

بدن هر کسی زودتر زمین رو لمس کرد بازنده اس
بدن هر کسی زودتر زمین رو لمس کرد بازنده اس

مسابقات روی یک حلقه مرتفع به نام دوهیو اجرا میشه. این حلقه یا زمین مسابقه از خاک رس ساخته شده که به ظرافت با ماسه ساحلی پوشیده میشه. خط کشی دایره ای زمین، پله ها و بقیه موارد مشابه هم با دسته های متراکمی از ساقه برنج ساخته میشه. فرایند آماده کردن دوهیو هم یک کار گروهی جذاب و ظریف بین ژاپنی ها هست که فکر کنم دیدنش براتون جذاب باشه.


انجمن حرفه ای سوموی ژاپن، هر سال 6 تورنمنت برگزرا میکنه: 3 تورنمنت در توکیو (ژانویه، می و سپتامبر) یک تورنمنت در اوزاکا (مارس)، ناگویا (ژوئیه) و فوکوئوکا (نوامبر). هر تورنمنت هم 15 روز طول میکشه. فکر کنم با کمی برنامه ریزی دقیق و انتخاب زمان مناسب برای تور ژاپن بتونید تو یکی از این تورنمنت ها شرکت کنید. هر تورنمنت 15 روز طول می کشه که کشتی گیرها هر روز یک مسابقه انجام میدن. به غیر از کشتی گیرهای رده پایین تر که بازی های کمتری انجام میدن.

تورنمنت سومو در توکیو
تورنمنت سومو در توکیو
چند ثانیه قبل از شروع سومو
چند ثانیه قبل از شروع سومو

همه کشتی گیرهای سومو در یک سلسله مراتب رتبه بندی (banzuke) طبقه بندی میشن. بعد از هر تورنمنت و با توجه به عملکرد کشتی گیرها جایگاهشون به روز میشه. کشتی گیرهایی که برد بیشتری داشتن بالاتر میرن و بازنده ها هم که معلومه. دسته بالاتر کاکوچی و دسته پایین تر جوریو نامیده میشه. تو بالاترین رده سلسله مراتب هم یوکوزونا (قهرمان بزرگ) وجود داره. برخلاف بقیه رده ها، کسی از این رده به پایین تر نزول پیدا نمی کنه. ولی مردم انتظار دارن وقتی عملکرد یک کشتی گیر یوکوزونا افت پیدا کرد، به تصمیم خودش بازنشسته بشه.

سومو ورزش باستانی و مذهبی مردم ژاپن
سومو ورزش باستانی و مذهبی مردم ژاپن

تورها و مطالب مرتبط

سوالات متداول

به دلیل وجود نداشتن کلاس وزنی، کشتی گیرها ترجیح میدن با افزایش وزن شانس برنده شدنشون رو بالا ببرن.
سالانه 6 تورنمنت بزرگ سومو در ژاپن برگزار میشه. می تونید در زمان یکی از این تورنمنت ها به ژاپن سفر کنید.
تماشای مسابقات بله. ولی برای تماشای تمرین کشتی گیرها محدودیت های زیادی هست.
در اساطیر ژاپنی، شکل گیری نژاد ژاپنی و ورود اونها به این سرزمین به خاطر پیرزوی در اولین مسابقه سومو هست.
بلیط های عادی حدود 30 دلار قیمت دارند.
منصور عبدلی
منصور عبدلی
شهرساز، جهانگرد و پژوهشگر شهری هستم. شهرهای زیادی در دنیا هستند که بسیار مشتاق به دیدن و روایت کردن داستان هاشون هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *