سفر زمینی به روسیه

سفر زمینی به روسیه

سفر زمینی به روسیه رویای خیلی کسانی هست که دوست دارن از زاویه متفاوت و جدیدی کشور روسیه رو تجربه بکنن. آدم هایی که  احتمالا بعد سفر یک هفته ای به مسکو و سنت پترزبورگ نه تنها پرونده سفر به روسیه براشون بسته نشده، بلکه با علامت سوال های بیشتری درباره این کشور روبرو شدن و فکر میکنن سفر به مقاصد کمتر شناخته شده روسیه میتونه پاسخ این سوالاشون رو بده.

سفر هوایی به روسیه ولاغیر

تا چند وقت پیش، حداقل برای ما ایرانی ها، تنها راه سفر به روسیه پرواز به یکی از فرودگاه های مسکو، سنت پترزبورپ، سوچی، کازان و چند شهر توریستی دیگه بود. یعنی با توجه به داشتن مرز دریایی با روسیه، و همین طور مرز زمینی با واسطه کشورهای گرجستان و آذربایجان، کماکان سفر زمینی به روسیه برای ایرانی ها تقریبا غیرممکن بود. البته که تا قبل از این چند گردشگر ایرانی موفق شده بودن که از مرز زمینی وارد روسیه بشن، ولی شرایط متفاوت اونها باعث شد که نتونیم این نسخه رو برای همه گردشگران ایرانی تجویز کنیم.

سفر زمینی به روسیه در زمان جام جهانی فوتبال

احتمالا داستان خانواده خوزستانی عشق فوتبالی که زمان جام جهانی روسیه با پژو پارس به این کشور سفر کردن رو شنیده باشید. نه تنها عشق فوتبال و سفر و سخت کوشی این افراد رو باید ستود، بلکه فرصت طلبی شون هم از نظر من بسیار باارزش بود. چرا که این دوستان خوزستانی به خوبی فهمیدن که در زمان جام جهانی در مدت محدودی درهای کشور روسیه به سمت تمام مردم دنیا باز (تر) شد و سخت گیری ها مرز روسیه به حداقل رسید. به همین خاطر این پژو پارس سفید رنگ خودش رو از خوزستان به روسیه رسوند. اتفاق و فرصتی که تقریبا بعد از این تقریبا برای کمتر ایرانی موجهی رخ داد.

فرصت دوباره برای سفر زمینی به روسیه

دولت روسیه اخیرا شرایط ورود به این کشور رو برای شهروندان اکثر کشورهای دنیا (به غیر از کشورهای امپریالیسم جهان خوار) تسهیل کرده. شهروندان تعداد زیادی از کشورها میتونن سفر بدون ویزا به روسیه داشته باشن. البته که اسم ایران در بین این لیست بلندبالا نیست. دلیلش رو هم نیازی نیست بگیم. ولی خوشبختانه، با راه اندازی ویزای الکترونیک روسیه، شما به عنوان یک ایرانی راحت تر میتونید از مرز زمینی وارد روسیه بشید. درواقع برعکس ویزاهای قدیمی که شما فقط حق ورود از یک مرز هوایی مشخص رو داشتید، با دریافت ویزای الکترونیک روسیه، کلیه مرزهای رسمی این کشور به روی شما باز هست.

کدوم مرز زمینی روسیه برای ایرانی ها راحت تر هست؟

دولت روسیه لیست بلندبالایی از مرزهای این کشور رو برای ورود توریست معرفی کرده. منتها بنا به محدودیت های جغرافیایی و سیاسی، شاید فقط یک مرز برای ایرانی هایی که از ایران قصد سفر زمینی به روسیه دارن مناسب باشه. من دارم درباره مرز زمینی کشور گرجستان و روسیه صحبت میکنم. جایی بین شهر استپانسمیندا ی گرجستان که اکثر ما ایرانی ها به کازبگی میشناسیم و شهر ولادیکاوکاز یا همون ولادی قفقاز در کشور روسیه.

با اینکه در فضای مجازی فارسی زبان صحبت از مرزهای دیگه ای بین این دو کشور شده، از جمله مرز باتومی و سوچی که به شهرهای توریستی این دو کشور هم نزدیک هست، ولی در هیچکدوم از اسناد دولتی روسیه اسمی از این مرز برده نشده و تضمینی نیست که شما به عنوان یه توریست ایرانی بتونید از این مرز وارد روسیه بشید.

چطور به مرز روسیه برسیم؟

برای این کار چند گزینه دارید. میتونید با خودروی شخصی از کشور ایران وارد ترکیه و بعد گرجستان بشید. سفر با خودروی شخصی به خارج از کشور شرایط خاصی داره که با یه سرچ ساده میتونید اطلاعات خوبی پیدا کنید. گزینه دیگه شما پرواز مستقیم تهران – تفلیس هست. در هر دو گزینه بعد از رسیدن به شهر تفلیس، باید مسیر 4 ساعته بسیار زیبایی رو به سمت ارتفاعات شمالی گرجستان طی کنید. چند کیلومتر بعد از شهر استپانسمیندا شما با مرز روسیه روبرو میشید و در صورت داشتن مدارک سفر و کمی هم شانس البته میتونید وارد کشور روسیه بشید.

نکته مهم:

این مرز شاید شلوغ ترین مرز زمینی روسیه با کشورهای اطرافش باشه. برای ورود از این مرز شاید شما چندین ساعت معطلی داشته باشید. توصیه می کنم حتما و حتما با کوله سبک سفر کنید و اصلا چمدان همراه نداشته باشید. کمی مواد غذایی و خوراکی سبک با خودتون بیارید. تعداد زیادی از مردم گرجستان و روسیه از سرزمین قفقاز بازدید میکنن، پس آماده معطلی داخل مرز باشید.

تورها و مطالب مرتبط

سوالات متداول

با تهیه ویزای الکترونیک روسیه میتونید از مرز زمینی روسیه وارد این کشور بشید.
مرز زمینی گرجستان و روسیه شاید تنها گزینه برای ایرانی ها باشه.
مرز بین شهر استپانسمیندا و ولادیکاوکاز بهترین مرز برای عبور هست. منطقه ای که ایرانی ها به نام کازبگی بیشتر میشناسن.
سال های زیادی هست این سوال رو میشنوم و متاسفانه هنوز پاسخ این سوار یک خیر سخت هست!
با توجه به اقلیم منطقه قفقاز، تابستان بهترین زمان سفر زمینی به روسیه هست. البته برای ازدحام مرز روسیه آماده باشید.
منصور عبدلی
منصور عبدلی
شهرساز، جهانگرد و پژوهشگر شهری هستم. شهرهای زیادی در دنیا هستند که بسیار مشتاق به دیدن و روایت کردن داستان هاشون هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *